اعلام وضعیت نامساعد بانک بورسی، یک پتروشیمی و شرکت اخراجی

بانک کارآفرین ، پتروشیمی شیراز و تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی از وضعیت نامساعد مالی خبر دادند و با توقف نماد روبرو شدند.

در جریان انتشار رویدادهای با اهمیت شرکت های بورسی و فرابورسی در کدال، بانک کارآفرین که دارای صف فروش بود، از وضعیت نامناسب مالی خبر داد و با توقف نماد روبرو شد . قرار است "وکار" فردا بدون محدودیت دامنه نوسان به تابلو باز گردد.

این بانک 850 میلیارد تومانی در علمکرد 9 ماه سال جاری ، تنها قادر به پوشش 54 ریال معادل 43 درصد از سود را پوشش داده که عمدتا" ناشی از افت درآمدهای مشاع بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل 64 درصد کاهش نشان می دهد.

همچنین "وکار" درحالی اقدام به تعدیل منفی 48 درصدی سود هر سهم (از 205 به 106 میلیارد تومان) کرده که عمده دلایل کاهش سود هر سهم را کاهش نرخ موثر درآمد تسهیلات ، رشد مطالبات غیر جاری که منجر به کاهش سود تسهیلات و افزایش هزینه مطالبات مشکوک الوصول و همجنین رشد هزینه پول بابت تجهیزمنابع بوده اعلام کرده است.

همچنین درحالی اخیرا" تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی به همراه پلی اکریل به بازار پایه ج فرابورس تبعید شده که این شرکت 14.3 میلیارد تومانی و زیانده  در دوره 12 ماهه منتهی به 31شهریور96 (حسابرسی شده) 1,046 ریال زیان برای هر سهم محقق کرده که نسبت به گزارش12 ماهه حسابرسی نشده ، 5 درصد بیشتر است.

علاوه بر این پتروشیمی شیراز که با سرمایه 5.1 میلیارد تومانی که شرکتی زیانده است، از شناسایی هزینه 303 میلیارد تومانی بابت ذخیره مستمری و سایر مزایای کارکنان بازنشسته عادی و پیش از موعد خبر داد و با توقف نماد روبرو شد و برای فردا آماده بازگشت شد.

در این رابطه "شیراز" اعلام کرد: پیرو نامه منتشر شده در خصوص آخرین وضعیت شناسایی ذخیره مستمری و سایر مزایای کارکنان بازنشسته عادی و پیش از موعد مورخ 96/06/06 در سامانه کدال به استحضار میرساند با توجه به عدم تکمیل فرایند حمع آوری سوابق و اطلاعات پرسنل بازنشسته تا مقطع تهیه نامه مذکور، در نتیجه ذخیره تعهدات بازنشستگی بابت کارکنان رسمی نفت در صورتهای مالی شش ماهه منتهی به 96/06/31 شناسایی نگردید که با اتمام فرایند مذکور و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، امکان محاسبه ذخیره مستمری و سایر مزایای کارکنان بازنشسته برای شرکت میسر گردید.

با توجه به اطلاعات موجود و مفروضاتی شامل امید به زندگی معادل 70 سال و نرخ رشد سالانه حقوق و نرخ تنزیل معادل 15 درصد، کل کسری ذخیره حسابهای سرکت از این بابت 4656 میلیارد ریال است که 608 میلیارد ریال آن هزینه دوره و مابقی به مبلغ 4048 میلیارد ریال تعدیلات سنواتی میباشد.

بدیهی است با توجه به مشخص شدن میزان کسری ذخیره از این بابت، ذخیره مورد نیاز در صورتهای مالی میان دوره ای 9 ماهه منتهی به 96/09/30 اعمال خواهد گردید. ضمنا آثار تغییرات نرخ ارز نسبت به پایان دوره 6 ماهه در حال بررسی است که پس از جمع آوری اطلاعات و مدارک مورد نیاز و نهایی شدن آن در صورتهای مالی میان دوره ای 9 ماهه منتهی به 96/09/30 اعمال خواهد شد.

 

  • منبع: بورس پرس
کد خبر 390573

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =