«کچاد» و «کگل» در رقابت فروش و سود خالص

علی اصغر اکبری، کارشناس بازار سرمایه/ هشت شرکت در گروه استخراج کانه‌های فلزی در بازار سرمایه فعال هستند که با ارزش بازار ۱۸۸،۴۷۵ میلیارد ریالی در حدود ۴.۲ درصد ارزش کل بازار را دارا هستند.

 در بین این هشت شرکت، شرکت توسعه معادن روی ایران (کروی) با توجه به ماهیت سرمایه‌گذاری از نمونه شرکت‌های مورد بررسی این گزارش کنار گذاشته شده است. دو شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و گل‌گهر بزرگترین شرکت‌های این گروه هستند که در مجموع با ارزشی بالغ‌بر 164 هزار میلیارد ریال بیش از 87 درصد از ارزش بازار شرکت‌های این گروه را به خود اختصاص داده‌اند. به طور کلی محصولات شرکت‌های فعال در این گروه و صنعت عبارت است از: کنسانتره سنگ‌آهن، گندله، کنسانتره سرب، کنسانتره روی، سنگ منگنز و.... نرخ فروش محصولات تولیدی توسط شرکت‌های فعال در این گروه براساس نرخ‌های جهانی تعیین می‌شود و در یک سال گذشته با توجه به رشد جهانی قیمت محصولات و همچنین نوسانات نرخ ارز، این گروه مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. شایان ذکر است که این گروه یکی از گروه‌های موثر در افزایش شاخص بورس در چند ماهه گذشته بوده است.

این صنعت و گروه بورسی که در دوران تحریم با افت شدید قیمت‌های جهانی نیز همراه شده بود، از گوشه‌نشینان همیشگی بازار بود تا اینکه در ماه‌های اخیر با توجه به رشد قیمت‌های جهانی، رفع موانع تحریم و همچنین رشد نرخ ارز، خوش‌بینی‌هایی نسبت به آینده آن نمایان شد و شاهد استقبال سرمایه‌گذاران از این صنعت بودیم. اما در روزهای جاری شاهد افت و خیز زیاد قیمت در نمادهای این صنعت در بازار هستیم که این موضوع ناشی از چندین مورد است؛ نخست آنکه رشد قیمت‌های جهانی و همچنین رشد قیمت سهم شرکت‌های این گروه با هم متناسب شده و در نتیجه قیمت سهم در حال نوسان در حدود سقف قیمتی حال حاضر است. هرچند می‌توان ادعا کرد این قیمت‌ها به جایی رسیده‌اند که ممکن است در کوتاه‌مدت جای رشد چندانی نداشته و در آینده کوتاه‌مدت جزو سهم‌های متزلزل و پررسیک بازار باشند، اما فراموش نکنیم که سیاست‌های قیمت‌گذاری جهانی محصولات و همچنین تغییرات نرخ ارز می‌تواند به راحتی این صنعت را دستخوش تغییر کند. دوم اینکه در وضعیت فعلی، رشد شاخص به سقف مورد پیش‌بینی رسیده و با توجه به احتمالات بعید است که بتواند از عدد فعلی بالاتر برود. در نتیجه این گروه و صنعت نیز مانند شاخص و کلیت بازار یا در سطح فعلی متوقف می‌شود یا اصلاح می‌شود و کاهش می‌یابد. البته ذکر این نکته ضروری است در صورتی که شرکت‌های این گروه با توجه به تغییرات عوامل تاثیرگذار به رشد خود ادامه دهند، می‌توانند تاثیر قابل توجهی بر روی شاخص گذاشته و آن را از حد امروز نیز بالاتر ببرند. بنابراین با توجه به موارد ذکر شده می‌توان رشد این صنعت در آینده را نیز محتمل و این گروه را یکی از گروه‌های اثرگذار بر تغییرات شاخص و همچنین ارزش بازار دانست.

در میان هفت شرکتی که در گروه استخراج کانه‌های فلزی به تولید و فروش محصولات می‌پردازند، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر (کگل) با سرمایه 30 هزار میلیارد ریالی بزرگترین شرکت فعال در این گروه است. این شرکت در سال مالی 95 موفق به کسب درآمد 30،523 میلیارد ریالی با حاشیه سود ناخالص 40.6 درصدی شده است. با توجه به اینکه شرکت‌های این گروه هزینه خرید مواد اولیه ندارند، بنابراین از حاشیه سود ناخالص نسبتا بالایی نیز برخوردارند. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در پایان سال مالی 95 موفق به شناسایی سود 337 ریالی به ازای هر سهم (حاشیه سود خالص 33.1 درصدی) شده که رقم حاشیه سود بسیار بالایی است. در آخرین پیش‌بینی ارائه شده از عملکرد سال مالی 96، فروش شرکت با 30 درصد رشد نسبت به سال مالی 95 برابر با 39،800 میلیارد ریال پیش‌بینی شده است و با توجه به این مقدار فروش حاشیه سود ناخالص 42.8 درصدی برای شرکت فرض شده است. شرکت در پایان سال مالی 96 به ازای هر سهم خود سود 474 ریالی پیش‌بینی کرده است. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با ارزش بازار 96،570 میلیارد ریالی بیش از 51 درصد از ارزش بازار گروه استخراج کانه‌های فلزی را داراست.

پس از گل‌گهر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با سرمایه 28،215 میلیارد ریالی بزرگترین شرکت از گروه استخراج کانه‌های فلزی است. شایان ذکر است شرکت چادرملو دست به افزایش سرمایه 5،285 میلیارد ریالی زده که هنوز ثبت نشده و در صورت ثبت، سرمایه شرکت را به رقم 33،500 میلیارد ریال خواهد رساند و شرکت فوق بزرگترین شرکت گروه استخراج کانه‌های فلزی از نظر سرمایه خواهد شد. این در حالی است که ارزش بازار شرکت چادرملو نسبت به ارزش کل گروه برابر با 36 درصد است و نسبت به گل‌گهر در حدود 15 درصد کمتر و کوچکتر است.

شرکت چادرملو در سال مالی 95 با کسب درآمد 20،962 میلیارد ریالی و حاشیه سود ناخالص 34.1 درصدی موفق به شناسایی سود 271 ریالی به ازای هرسهم شد. این میزان سود، حاشیه سود خالص 36.5 درصدی را برای شرکت به همراه داشته است که علت آن نبود هزینه مالی و همچنین وجود سایر درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی است. در پیش‌بینی منتشر شده برای سال مالی 96 فروش شرکت با رشد 39 درصدی نسبت به  سال مالی 95 برابر با 29،094 میلیارد ریال پیش‌بینی شده است که این مقدار فروش با حاشیه سود ناخالص 24 درصدی، سود 231 ریالی به ازای هر سهم را به همراه خواهد داشت.

همانطور که در نمودارهای شماره 1 و 2 قابل مشاهده است، دو شرکت گل‌گهر و چادرملو بزرگترین شرکت‌های این گروه هستند و میزان درآمد و سود شناسایی شده آنها نسبت به سایر شرکت‌های گروه بسیار بیشتر است.

 همانطور که گفته شد، دو شرکت گل‌گهر و چادرملو بزرگترین شرکت‌های فعال در این گروه هستند، با این حال شرکت معادن بافق در سال مالی 95 با وجود اینکه نسبت به دو شرکت بزرگ گل‌گهر و چادرملو فروش بسیار محدود و کمی داشته اما موفق شده در انتهای سال حدود 52.5 درصد از درآمد فروش خود را به سود تبدیل کند. در پیش‌بینی عملکرد سال 96 این شرکت نیز حاشیه سود خالص با افزایشی چشمگیر در حدود 62 درصد پیش‌بینی شده است. نمودار شماره 3 حاشیه سود خالص و ناخالص شرکت‌های مورد بررسی را در سال 95 و پیش‌بینی سال 96 نشان می‌دهد.  طبق نمودار 3، اگرچه دو شرکت معادن بافق و باما شرکت‌های کوچکی در این گروه هستند اما حاشیه سود این دو شرکت در گروه بسیار قابل توجه است و به همین جهت جزو شرکت‌هایی هستند که مورد توجه سرمایه‌گذاران واقع شده‌اند.

در انتها می‌توان بیان داشت این گروه و صنعت بورسی به دلایلی از جمله تاثیرپذیری از نرخ ارز، رشد نرخ‌های جهانی محصولات و همچنین دارا بودن حاشیه سود بالا (به دلیل هزینه‌های پایین تهیه مواد اولیه) صنعت مورد اقبالی در بورس است و در آینده نیز می‌تواند باعث رشد شاخص و همینطور ارزش بازار شود.

 

 

  • شماره ۲۳۱ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۱۱
کد خبر 390446

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =