بهبود درآمد عملیاتی حتوکا در نه ماهه

شرکت حمل و نقل توکا بیش از ربع قرن تجربه فعالیت در زمینه حمل و نقل جاده ای را در اصفهان دارا می باشد.

حتوکا دارای چهار شعبه فعال در مبارکه، بندرعباس، کاشان و انزلی می باشد. در حال حاضر، سرمایه شرکت ۳۳۰ میلیارد ریال، ارزش بازار آن ۵۲۹ میلیارد ریال،P/E  آن ۱۱ وP/E  گروه ۳۳ می باشد. بازده شرکت در دوره یک ماهه (۵%-) ، دوره سه ماهه (۲۲%-) و دوره یکساله (۳۱%-) می باشد. شرکت جز واحدهای تجاری فرعی شرکت سرمایه گذاری توکا فولاد می باشد.

حتوکا در بودجه حسابرسی شده ارائه شده براساس عملکرد شش ماهه برای سال مالی منتهی به۳۰/۱۲/۹۶ سود هر سهم را مبلغ ۹۵ ریال اعلام نموده که نسبت به سال گذشته ۳۴% کاهش داشته است. در نیمه نخست سال نیز مبلغ ۱۱ ریال سود به ازای هر سهم معادل ۱۲% بودجه تحقق یافته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۲% کاهش یافته است. عملکرد شرکت در دوره نه ماهه مطلوب بوده که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

درآمدهای عملیاتی

کل درآمدهای عملیاتی حتوکا در بودجه۹۶ با ۲% افزایش نسبت به سال گذشته حدود ۶۱۷٫۴ میلیارد ریال برآورد گردیده است.  شرکت توانسته در دوره نه ماهه سال جاری، ۵۱۶٫۴ میلیارد ریال درآمد معادل ۸۴% بودجه را محقق گرداند که ۱۳% بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. در نمودار زیر، درآمد عملیاتی شرکت در سالهای مختلف آورده شده است (ارقام به میلیارد ریال):

در نمودار زیر، درآمد عملیاتی ماهیانه شرکت در یکسال اخیر آورده شده است (ارقام به میلیارد ریال):

عمده فعالیتهای عملیاتی شرکت مربوط به قراردادهای منعقده با شرکت فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، پالایش قطران زرند، فولاد هرمزگان، فولاد کاوه جنوب کیش و صدور بارنامه در شعب بوده است. در برخی موارد، قراردادهای شرکت منجر به پیش بینی زیان ناخالص گردیده است. عمده زیان شرکت مربوط به قراردادهای فولاد کاوه و تامین و به کارگیری مکانیزمهای بالابر دائمی و موردی شرکت فولاد مبارکه می باشد.

بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی

در بودجه96، بهای تمام شده با 1% کاهش نسبت به سال گذشته به مبلغ 557.5 میلیارد ریال برآورد گردیده که در نیمه نخست سال، مبلغ 331.7 میلیارد ریال آن معادل 60% بودجه تحقق یافته است. در نمودار زیر، ترکیب این هزینه در نیمه نخست سال جاری آورده شده است:

در نمودار زیر، ترکیب هزینه های سربار در نیمه نخست سال جاری آورده شده است:

هزینه های مالی

در بودجه 96، مبلغ 3.5 میلیارد ریال هزینه های مالی برآورد گردیده و در نیمه نخست سال، مبلغ 1.7 میلیارد ریال آن معادل 50% بودجه تحقق یافته است. در نمودار زیر، روند هزینه های مالی شرکت در سالهای مختلف آورده شده است (ارقام به میلیارد ریال):

حاشیه سود ناخالص

در نمودار زیر، روند حاشیه سود ناخالص شرکت در بازه های زمانی مختلف آورده شده است:

حاشیه سود ناخالص شرکت در نیمه نخست سال جاری 2% بوده است. سود عملیاتی شرکت در بودجه96، به میزان (1%-) محاسبه گردیده و در دوره شش ماهه (7%-) بوده است. سود خالص برآوردی نیز عمدتا ناشی از فعالیتهای غیرعملیاتی فروش سرمایه گذاری و درآمد سود سهام مثبت گردیده است.

نتیجه گیری

بخش عمده ای از درآمد حتوکا، حاصل از ارائه خدمات حمل و نقل جاده ای به شرکتهای وابسته همچون فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان می باشد. در نتیجه، برنامه تولید و سیاستهای این شرکتها بر سودآوری شرکت تاثیر گسترده ای دارند. حمل و نقل ریلی دارای مزایای گسترده ای همچون ارزان بودن، ایمنی و کارآمدتر بودن نسبت به حمل جاده ای می باشد که حمل ریلی مواد اولیه و محصولات را برای مشتریان توجیه پذیرتر می سازد. علاوه بر این، حتوکا دارای مشکلاتی همچون عدم وصول مطالبات با توجه به مراوادات تجاری گسترده با شرکتهای وابسته و کمبود نقدینگی متاثر از آن، عدم نفوذ کافی در برخی شعب مانند انزلی و کاشان، فرسودگی بخشی از ناوگان و … مواجه می باشد. همچنین عوامل خارجی همچون سیاستهای حمایتی کلان کشور مبنی بر توسعه و ارتقا حمل و نقل ریلی، احتمال افزایش قیمت سوخت، رقابت گسترده موجود در صنعت با توجه به تعداد بالای شرکتهای حمل و نقل جاده ای منطقه ای و کشوری با مدیریت بخش خصوصی، بورسی بودن شرکت و الزام آن به رعایت قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار بر سودآوری شرکت تاثیرات نامطلوبی دارند. شرکت در نیمه نخست سال جاری دارای (7%) زیان عملیاتی بوده و تحقق سود خالص شرکت در مدت مذکور عمدتا ناشی از سایر درآمدهای غیرعملیاتی در قالب فروش سرمایه گذاری و درآمد سود سهام بوده است. شرکت به منظور مقابله با مسائل مذکور و کاهش وابستگی به حمل و نقل جاده ای، از سال گذشته در پروژه های حمل و نقل لجستیکی و غیرجاده ای مانند انجام عملیات برشکاری، فرآوری و حمل قراضه فولاد هرمزگان، تامین ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین تخلیه و بارگیری فولاد کاوه جنوب و به کارگیری مکانیزمهای بالابر دائمی و موردی ورود نموده که منجر گردیده اوضاع تا حدودی بهبود یابد.

 

  • منبع: کارگزاری آبان
کد خبر 390415

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =