"شسپا" در سکوی نخست سوددهی قرار گرفت

نفت سپاهان در پیش بینی های حسابرسی شده بنا داشت که در پایان سال مالی ۹۶ مبلغ ۱۸۰۱ ريال به ازای هر سهم محقق کند اما روند مثبت عمکرد این شرکت را از پیش بینی ها پیش انداخت.

بر اساس گزارش بورس آنلاین، این روانکار بورسی در ۶ماهه نخست سال بیش از ۸هزار میلیارد ریال درآمد عملیاتی داشت که در میان همگروهی های روانکار روند عملکرد مناسبتری را به نمایش گذاشت.

"شسپا "تا نیمه نخست سال، بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سود عملیاتی محقق کرد که در قیاس با سایر روانکارها عملکرد بهتری داشته است.

این شرکت تولید انواع روانکارها، محصولات جانبی، روغن پایه، روغن نهایی، اکستراکت، اسلاک واکس را در برنامه دارد که نگاهی به میزان فروش و قیاس آن با رقبا قابل تامل خواهد بود .

در پیش بینی های "شسپا" برای سال مالی ۹۶ فروشی به میزان ۷۰۰ هزار و ۳۳۰ تن انواع محصولات برنامه ریزی شد که تا پایان تابستان، میزان ۳۷۵ هزار و ۳۲۸ تن محصولات را در بازارهای هدف به فروش رساند.

نگاهی اجمالی به روند فروش این روانکار بورسی نشان می دهد که فروش شرکت نسبت به مدت مشابه افزایش ۲۱ درصدی داشته است.

 

نفت سپاهان که در ابتدای سال مالی ۹۶ به سهامداران اعلام کرده بود که برای هر سهم مبلغ ۱۸۰۱ ریال سود خواهد ساخت، در نیمه اول سالجاری ، ۵۱ درصد پیش بینی ها را محقق کرد.

نکته حائز اهمیت اینکه "شسپا "یک هزار و ۵۰ میلیاردی بورس در ابتدای سال، از برنامه ریزی شرکت برای فروش انواع محصولات به مبلغ ۱۵ هزار و ۷۴۴ میلیارد ریال خبر داده بود که تا پایان شهریور توانست حدود ۸هزار و ۸۳ میلیارد ریال آن را عملیاتی کند و ۵۱ درصد پیش بینی ها را محقق سازد.

این درحالی است که "شسپا" تا پایان تابستان ۴۸ درصد بهای تمام شده، ۶۴ درصد هزینه های عمومی، اداری وتشکیلاتی و ۵۶ درصد سود عملیاتی را پوشش داده است.البته  بررسی ها نشان می دهد که دلایل اصلی افزایش هزینه های عمومی، اداری در ۶ماهه ابتدای سال نسبت به پیش بینی سالانه به علت احتساب ۶۰۰ میلیون ریال ذخیره مطالبات مشکوک الوصول بابت مطالبات سنواتی بوده است.

این روانکار بورسی در گزارش مبسوطی دلایل تعدیل سود به اهالی بازار اعلام کرد، با این وصف نگاهی به دلایل شرکت برای تعدیل مثبت اما اندک نفت سپاهان، نشان می دهد که ۶دلیل عمده و کلیدی شرکت را همراهی کرده است.

از این دست می توان به افزایش نرخ فروش محصولات صادراتی شرکت ناشی از مدیریت عرضه محصولات و افزایش نسبی قیمت نفت در بازارهای جهانی، کاهش در پیش بینی هزینه های مالی شرکت به دلیل بهبود جریان نقد عملیاتی ناشی از کاهش فروش اعتباری و افزایش نرخ فروش محصولات داخلی و صادراتی همچنین تنوع بخشی به فرآیند تولید و فروش محصولات پایه و عرضه محصولات نظیر SOC۴، رافینیت و افزایش سهم روغن فرایند در سبد محصولات، کاهش در پیش بینی دوره تعمیرات اساسی ماشین آلات تولیدی و ومتعاقب آن افزایش در پیش بینی مقدار تولید وفروش، افزایش خوراک دریافتی از پالایشگاه های کشور و استفاده از ارز مبادله ای به منظور واردات مواد اولیه مورد استفاده در تولید محصولات نهایی اشاره کرد.

یادآوری می شود  نفت سپاهان تا پایان شهریور سالجاری مبلغ ۹۱۵ ریال سود برای هر سهم شناسایی کرده، این درحالی است که سایر روانکارهای بازار سرمایه نیز عملکرد قابل توجهی داشتند، عملکرد ۶ماهه نخست سال ۲روانکار دیگر بازار نشان می دهد که نفت بهران در نیمه نخست سال مبلغ ۳۰۵ ریال، نفت ایرانول مبلغ ۵۰۵ ریال سود برای هر سهم ساخته اند.

 

 

کد خبر 390169

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =