رشد شاخص بر پایه عوامل بنیادی است

فیروزه سالارالدینی ، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری هدف‌حافظ / از سی‌ام آبان تا امروز ۱۱ آذرماه، ۷ روز معاملاتی است که سه فاکتور حجم معاملات، تعداد معاملات و ارزش معاملات در بازار بورس و فرابورس افزایش یافته است.

 شاخص کل بورس سقف تاریخی خود را شکسته است. اما در این 7 روز افزایش شاخص کل، فقط 3 روز با افزایش شاخص کل هم وزن همراه بوده است. سوال فعالان بازار این است که آیا این افزایش، تداوم خواهد داشت و دلایل آن چیست؟ آیا رشد قیمت سهام و به دنبال آن شاخص بورس، هیجانی و حبابی است و یا دارای دلایل بنیادی است؟

کاهش نرخ سود بانکی، کاهش نرخ سود صندوق های سرمایه گذاری و نظارت شدید بانک مرکزی و سازمان بورس بر این کاهش نرخ، سبب ورود نقدینگی به بازارهای موازی از جمله سکه، ارز و بورس شده است.

اگر کاهش نرخ سود بانکی تداوم داشته باشد و موجب کاهش بهره تسهیلات اعطایی به صنایع و بنگاه‌ها نیز شود مسلما تاثیر مثبتی بر رشد بازارسرمایه و کاهش هزینه های مالی شرکت ها خواهد داشت. در این صورت، امکان جایگزینی وام های با بهره بالای کنونی با وام های با بهره پایین تر وجود خواهد داشت و شرکت ها می توانند از این محل EPS پیش بینی خود را بهبود بخشند.

از آن جایی که نرخ دلار در چند سال گذشته متناسب با نرخ تورم رشد نکرده است افزایش چند ماه اخیر آن طبیعی بوده و با توجه به مشکلات اقتصادی دولت کاهش آن بعید به نظر می رسد. در نتیجه می‌توان امید داشت که شرکت های صادراتی دارای رشد قابل قبولی باشند. اینکه وضعیت بد اقتصادی دولت سبب واقعی شدن نرخ دلار شود و دولت در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، نرخ بهره مالکانه و ... دارای ثبات رویه نیست و حتی به کاهش مستمر و واقعی نرخ سپرده ها هم نمی توان امیدوار بود از جمله ریسک هایی است، که باید دولت برای کاهش آن فکر اساسی کند. 

عملکرد شش ماهه مطلوب شرکت ها، افزایش قیمت نفت، دلار و فلزات اساسی از جمله مس و روی، از دلایل رشد شاخص است که نشان دهنده بنیادی بودن این رشد است. از آن جایی که بخش قابل توجهی از ارزش سهام درون بورس، سهام پالایشی، پتروشیمی و فلزات اساسی است که اولی به دلیل افزایش قیمت نفت و دلار و دومی به دلیل افزایش قیمت فلزات اساسی رشد داشته اند، افزایش بیشتر شاخص بورس با حفظ شرایط فعلی محتمل خواهد بود.

کد خبر 390133

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =