۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳
واکاوی دلیل اصلی رشد

مهدي خسروي، كارشناس بازارسرمايه/ در یکی، دو هفته گذشته اخبار زیادی با موضوع رکوردشکنی شاخص بورس منتشر شد و امیدواری ها را نسبت به بازار سهام افزایش داد.

در حال حاضر سوالات و ابهاماتی که وجود دارد بیشتر حول این موضوع است که اولا دلیل رشد شاخص بورس چه بوده است و آیا این رشد منطقی بوده است یا خیر، و دوم اینکه آیا این رشد می تواند ادامه داشته باشد!

بررسی روند 4 سال گذشته بورس نشان می دهد که شاخص بورس پس از دی‌ماه سال 92 که در قله 89 هزار واحدی قرار گرفت یک روند کاهشی و فرسایشی را در پیش گرفت که تا پایان سال 1395 نیز ادامه داشته است. در این سال ها در مقاطعی بازار به دلایل مختلف و البته عمدتا به دلیل واکنش های احساسی نسبت به نتیجه مذاکرات هسته ای و برجام با افزایش همراه بود، اما هیچ یک از این افزایش ها پایدار نبود. بطور مشخص موجی که روی گروه خودرو و بانک ها ایجاد شده بود، چون در نهایت با بهبود پارامترهای بنیادی این صنایع همراه نبود پس از مدت کوتاهی آرام گرفت.

اما از ابتدای سال 96 شاخص بورس از 77.230 واحد به بیش از 91.350 واحد افزایش یافته است که حاکی از یک رشد 18 درصدی برای یک دوره 9 ماهه است که درصد قابل قبولی است. برای پی بردن به دلیل اصلی رشد اخیر شاخص کافی است تا این رشد را به تفکیک صنایع بورسی بررسی کنیم.

نگاهی به عملکرد صنایع مختلف نشان می دهد که بیشترین درصد رشد در بین صنایع بزرگ بازار مربوط به صنعت فلزات اساسی و گروه پتروپالایشی بوده است. بررسی صورت های مالی و گزارش های ماهانه شرکت های بزرگ صنایع مذکور نیز حاکی از بهبود پارامترهای بنیادی است. به عبارت دیگر افزایش قیمت سهام به موازات افزایش قدرت سودآوری ایجاد شده است که این موضوع، اتفاق بسیار مثبتی است و می‌تواند به پایداری و ثبات قیمت سهام در سطح بالای کنونی

کمک کند.

اما دلیل افزایش سودآوری و بطور کلی بهبود پارامترهای بنیادی چه بوده است؟ نوع کسب و کار صنایع مذکور و شیوه تعیین قیمت محصولات آن ها که عمدتا بصورت جهانی تعیین می شود باعث شده است که تغییرات قیمت جهانی خیلی سریع تاثیر خود را بر صورت سود و زیان این شرکت ها نمایان سازد.

 از طرف دیگر فروش صادراتی این شرکت ها باعث می شود که تغییرات نرخ برابری ازر نیز بر سودآوری آن ها اثرگذار باشد.

بنابراین افزایش قابل توجه قیمت نفت و فلزات اساسی و همچنین افزایش نرخ دلار از ابتدای سال 1396 تاکنون باعث شد که پارامترهای بنیادین صنایع مذکور با بهبود قابل توجه همراه باشد که این نکته از دید فعالان بازار سرمایه هم مغفول نمانده و سرمایه‌گذاران این بار با تشخیص صحیح اقدام به خرید سهام شرکت های گروه پتروپالایشی و فلزات اساسی کرده اند و قیمت سهام این شرکت ها با رشد قابل توجهی همراه بوده است.

بنابراین می توان گفت برخلاف رشدهای مقطعی 4 سال گذشته، رشد اخیر شاخص بورس یک رشد منطقی و پایدار است و تا زمانی که پارامترهای اصلی این رشد یعنی ثبات قیمت نفت و نرخ ارز تداوم داشته باشد، رشد قیمت سهام شرکت ها در صنایع مذکور نیز می تواند ادامه داشته باشد.

کد خبر 390131

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =