تأمین مالی چشم بادامی‌ها برای «کچاد»

هفته نامه بورس: شرکت صنعتی و معدنی چادر ملو فعال در گروه معدنی یکی از مجموعه‌هایی است که تاکنون توانسته عملکرد خوبی در دوره‌های مختلف از خود به نمایش بگذارد.

 

آنچنان که با وجود اعمال محدودیت‌های متعدد ناشی از تحریم‌های بین المللی در سال‌های اخیر و تداوم برخی از موانع همچنان در مسیر رشد سود آوری گام برداشته و با اجرای طرح‌های سودآور در مسیر توسعه و شکوفایی پیشتاز بوده است. فرصتی کوتاه پیش آمد تا با‌هادی بشیر راد، رئیس بودجه و گزارشات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو پیرامون مسایل حال و آینده، وضعیت سودآوری و طرح‌های متعدد در دست اجرای چادر ملو گفت‌وگویی انجام دهیم.

تحقق 52 درصدی سود پیش بینی شده

بشیر راد در مورد عملکرد تولید محصولات و سودآوری شرکت چادرملو در گفت وگو با خبرنگار هفته نامه بورس تصریح کرد: برنامه تولید محصولات در سال 1396 شامل،کنسانتره سنگ آهن با مقدار 9 میلیون و 500 هزارتن و عملکرد هشت ماهه 6 میلیون و 160 هزار تن،گندله 3 میلیون و ,600 هزار تن، با عملکرد هشت ماهه 2 میلیون و270 هزار تن، سنگ آهن دانه بندی 500 هزارتن، با عملکرد هشت ماهه 354 هزار تن و همچنین برآورد تولید شمش فولاد 300 هزارتن، وتحقق 191 هزار تن برای هشت ماهه گذشته می‌شود.رییس دفتر بودجه و گزارشات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بیان اینکه، بر اساس عملکرد مالی 6 ماهه 52 درصد سود پیش بینی شده را پوشش داده شده اظهار داشت: قیمت‌های فروش همچنان درصدی از قیمت فروش شمش فولاد خوزستان بوده که برای کنسانتره سنگ آهن 8/13 درصد و گندله 5/21 درصد است.

مذاکره با شعب بانک‌های ایرانی در اروپا

در برنامه‌های شرکت چادرملو اجرای چند طرح مهم تولیدی،مطالعات اکتشافی در دستور کار است که شامل احداث کارخانه گندله سازی شماره 2 با ظرفیت تولیدسالانه 4 میلیون تن وسرمایه‌گذاری 9 هزار میلیاردريال و همچنین احداث 2 واحد نورد به ظرفیت تولید سالانه 1 میلیون و 100 هزارتن و سرمایه‌گذاری 4 هزار میلیارد ريال وکل سرمایه‌گذاری به مبلغ 13 هزار میلیارد ريال با سهم ارزی 131 میلیون یورو می‌شود.

رییس دفتر بودجه و گزارشات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بیان این مطلب درخصوص تأمین منابع مالی این طرح‌ها گفت: برای اجرای طرح کارخانه گندله سازی مذاکرات مقدماتی با شرکت کوبه استیل ژاپن و استفاده از فاینانس انجام شد که در صورت جذب فاینانس، این طرح در یک دوره زمانی 4 ساله اجراء و خاتمه خواهد یافت.همچنین برای تأمین مالی طرح احداث 2 واحد نورد هم مذاکرات مقدماتی با شعب بانک‌های ایرانی در اروپا و استفاده از فاینانس به عمل آمده است.

بشیر راد افزود: طرح مهم دیگری که در برنامه‌های شرکت قرار دارد، انجام مطالعات اکتشافی آنومالی D19 است که با اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست باید طی یک برنامه زمانی 4 ساله اجراء و سپس برنامه ریزی جهت تجهیز معدن انجام گیرد.البته اجرای این طرح از اهمیت زیادی برخوردار بوده، زیرا تأمین کننده سنگ آهن خام مصرفی کارخانه فرآوری و تداوم تولید کنسانتره سنگ آهن درسال‌های آتی خواهد بود.

افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی

رییس دفتر بودجه و گزارشات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از اجرای سه طرح مهم دیگر خبرداد و بیان داشت: طرح توسعه و افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی موجود از مقدار تولید 3,400 هزار تن به 4 میلیون تن همچنان در حال اجراست، در این طرح بصورت تدریجی به ظرفیت تولید افزوده می‌شود، به نحوی که تا پایان سال جاری به 3,600 هزار تن می‌رسد.

البته عملیات فیزیکی آن تا پایان اسفند ماه سال جاری خاتمه و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. همچنین مبلغ سرمایه‌گذاری در این طرح 905 میلیارد ريال بوده که سهم ارزی آن 16 میلیون یورو است.

پیشرفت فیزیکی 83درصدی کارخانه احیاء مستقیم

بشیر راد با اشاره به اینکه طرح شبکه فاضلاب اردکان، احداث تصفیه خانه و انتقال آب به مجتمع صنعتی چادرملو هم از طرح‌های مهم زیربنایی مجموعه چادر ملو به شمار می‌آید، گفت: این پروژه هم با ظرفیت تولید سالانه 2 میلیون و 900 هزار مترمکعب و سرمایه‌گذاری 1939 میلیارد ريال آماده، راه اندازی است.همچنین در این زمینه طرح احداث کارخانه احیاء مستقیم به ظرفیت تولید سالانه 1 میلیون 550 هزار تن آهن اسفنجی در مراحل نهایی تکمیل عملیات نصب است که با پیشرفت فیزیکی 83 درصدی به نظر می‌آید طبق برنامه، عملیات فیزیکی و اجرای آن تا پایان سال جاری خاتمه و راه اندازی آن شروع و بهره برداری تجاری در سه ماهه دوم سال 1397 آغاز شود.

البته با بهره برداری از این طرح ظرفیت تولید کارخانه فولاد از یک میلیون تن به 1,300 هزار تن افزایش می‌یابد چون آهن اسفنجی به صورت مستقیم و پیش از سرد شدن بصورت‌هات شارژ وارد کوره‌های ذوب می‌شود. دراین طرح هم مبلغ 9140 میلیارد ريال سرمایه‌گذاری شده که سهم ارزی آن مبلغ 73 میلیون یورو است.بشیرراد جمع کل سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها را مبلغ 37,736 میلیارد ريال اعلام کرد و افزود: تاکنون مبلغ 36,844 میلیارد ريال معادل 6/97 درصد کل سرمایه‌گذاری هزینه شده است. البته میزان اشتغال زایی مستقیم حاصل از طرح‌های مورد اشاره حدود 1450 نفر و غیر مستقیم 8700 نفر خواهد بود.

روند کند مراحل تأمین اعتبار

رییس دفتر بودجه و گزارشات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با گلایه از روند کند مراحل تأمین اعتبار از تصویب تا تخصیص اظهار داشت: طرح مشارکتی احداث کارخانه فولاد شرکت سهامی صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه که 65 درصد سهام آن متعلق به شرکت چادر ملو بوده  و ظرفیت تولید سالانه آن 600 هزارتن شمش فولاد است نیاز سرمایه‌گذاری به مبلغ 6260 میلیارد ریالی و سهم ارزی 5،81 میلیون یورویی دارد که مراحل اجرایی را می‌گذراند. البته به علت طولانی شدن دوران اخذ وام ارزی به مبلغ 40 میلیون یورو از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی، طرح از پیشرفت فیزیکی مطلوب برخوردار نبوده است و علیرغم آنکه در اردیبهشت ماه سال 1395 وام مزبور مورد تصویب صندوق قرار گرفت اما تاکنون پرداخت نشده و تأمین قسمتی از تجهیزات و ماشین آلات خارجی با وقفه مواجه شد که در صورت حل مشکل وام مزبور، طرح با سرعت مطلوب اجراء خواهدشد.

کد خبر 390128

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =