رونمایی از الگوی قابل تامل کارآفرینی اجتماعی

هفته نامه بورس: در سال‌هاي اخير بسياري از فعالان اقتصادي در دنيا به سراغ حل مسائل و مشکلات اجتماعي و زيست‌محيطي برآمده‌اند. توجه صاحبان کسب‌وکار به اين مسائل باعث ايجاد رويکرد جديدي به نام کارآفريني اجتماعي شده است.

 

 کارآفريني اجتماعي راهي براي پيوند دغدغههاي اجتماعي و اقتصادي است. «سه شنبههاي رويش» رويدادي است که سعي دارد با برگزاري نشستهايي در سه شنبههاي آخر هر ماه دغدغه مندان و علاقه مندان حوزه کارآفريني و نوآوري اجتماعي را دورهم جمع کند تا از تجربياتشان بگويند.

شرکت کارگزاري بانک کشاورزي با همکاري مؤسسه مطالعاتي «حاميان فردا» و کانون نهادهاي سرمايهگذاري ايران، ميزبان چهارمين رويداد «سهشنبههاي رويش» در اواخر آبان جاري بود. اين رويداد با محوريت طرح الگوي کارآفريني اجتماعي رسالت و تجارب پژوهشکده سياستگذاري شريف در اينباره برگزار شد که گزارش آن را
در ادامه ميخوانيد

اولويت خلق و نگهداري ارزشهاي اجتماعي

حسين عنبرستاني، پژوهشگر حوزه کارآفريني اجتماعي، در اين مراسم با معرفي کسبوکار اجتماعي آن را نگاهي نو به کسبوکار خواند که در آن افراداز طريق فرآيندهاي کارآفرينانه به دنبال راه حلهاي خلاقانه براي حل مسائل اجتماعي هستند. وي افزود:کارآفرينان در تعريف رايج و سنتي دنياي کسب و کار (Business entrepreneurs)، عملکرد خود را در خلق سود و بازگشت آن اندازه گيري ميکنند؛ ولي کارآفرينان اجتماعي علاوه بر اين، اثرگذاري مثبت در جامعه را نيز مد نظر دارند و براي خود ماموريتي براي خلق و نگهداري ارزشهاي اجتماعي قائل هستند.

شروط اساسي کسبوکار اجتماعي

همچنين محمد يونس، برنده جايزه صلح نوبل، اقتصادداني است که با مطرح نمودن عنوان کسبوکار اجتماعي و اجراي آن در بنگلادش سعي کرده است تا فقر و مشکلات اقتصادي بنگلادش را به طريق متفاوتي هدف قرار دهد. وي داراي تاليفات متعددي در حوزه کسبوکار اجتماعي است و تعدادي از آثار ش هم به فارسي ترجمه شده است. محمد يونس کسبوکار اجتماعي را داراي سه شرط اساسي ميداند که به آن
اشاره ميشود.

  •   بنگاهي اقتصادي است و کاملا خودگردان است.
  •   به يک دغدغه و هدف اجتماعي مهم ميپردازد: مانند فقر، اشتغال اقشار محروم و حاشيه اي، محيط زيست، اعتياد، کارآفريني روستايي، کودکان کار و مانند آنها.
  •   سودي بين سهامداران يا مالکان آن، تقسيم نمي شود و تمامي درآمدها، صرف مخارج کسب و کار، نگهداري بنگاه و توسعه موفقيتهاي اجتماعي آن ميشود

بانکداري اجتماعي «رسالت» براي همه ايرانيان

برپايه اين گزارش رحيم سرهنگي، مدير برنامه‌‌ريزي و توسعه بانک قرض الحسنه رسالت، در دومين ارائه نشست «سهشنبههاي رويش»،به بيان الگوي کارآفريني اجتماعي رسالت پرداخت. وي با اشاره به اينکه بانک قرض الحسنه رسالت در سال 92 با اخذ مجوز از بانک مرکزي، به عنوان اولين بانک قرضالحسنه خصوصي در ايران تاسيس شد، گفت: اين بانک فقط به صورت قرض الحسنه فعاليت ميکند و تمامي سپردهها و تسهيلات اين بانک قرض الحسنه بوده و ارايه خدمات شرعي و ارزان و آسان را هدف خود قرارداده است. به همين منظور، بانک قرض الحسنه رسالت مفهمومي بنام " بانکداري اجتماعي " را ايجاد کرد تا با کاهش شعبه و در نتيجه کاهش هزينه، بتواند با استفاده از سازوکارها و فناوريهاي مدرن، بدون نياز به شعبه در استانهاي مختلف حضور داشته باشد و خدمات خود را به همه ايرانيان ارائه دهد.

همچنين سرهنگي،معرفي شبکه کارآفريني اجتماعي رسالت را مد نظر قرار داد و افزود: اين شبکه با هدف توسعه کسب و کارهاي خرد و خانگي در شهرهاي کوچک و روستاها شکل گرفت و اولين پايلوت آن گلباف کرمان بود که در حدود يک سال نيم فعاليت شبکه در آنجا، بيش از 150 شغل خرد و خانگي ايجاد شد. وي تصريح کرد: اين شبکه متشکل از انجمن حاميان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفريني اجتماعي، پژوهشکده سياست گذاري دانشگاه شريف، گروه توسعه کارآفريني ثمين، شرکت پردازش اطلاعات مالي پارت و بانک قرض الحسنه رسالت است.

کانونهاي کاروزندگي

اين گزارش ميافزايد: در الگوي کارآفريني اجتماعي رسالت از سويي با استفاده از عناصري تحت عنوان مراکز توسعه تخصصي به موضوع مديريت زنجيره ارزش توليدات خرد و خانگي توجه شده است تا هم توليدي بدون بازار انجام نشود و هم توليدات رقابتي باشند. همچنين از سوي ديگر با استفاده از نهادي اجتماعي در محل مورد نظر با عنوان خانه توسعه هماهنگي تمامي امور انجام ميشود. در اين الگو هر خانه تبديل به محلي براي کاروزندگي شده و تعدادي از اين خانهها در قالب کانونهاي کاروزندگي در يک رشته تخصصي سازماندهي ميشوند.

کد خبر 390125

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =