پذیره‌نویسی نخستین صندوق پروژه کشور؛ به زودی

رئیس هیات مدیره شرکت مشاورسرمایه‌گذاری آرمان آتی از پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری پروژه کشور با همکاری گروه مپنا وسرمایه‌گذاری حدود سه هزار میلیارد تومانی خبر داد. به گفته علی اسلامی بیدگلی، با این تامین مالی، یکی از بزرگترین پروژه‌های صنعت نیروگاهی در تبدیل نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی در راستای افزایش راندمان و کاهش مصرف انرژی رقم خواهد خورد. ارزش کل پروژه ۲۸۰۰ میلیارد تومان و حجم کل تامین مالی که از طریق صندوق پروژه و در سه مرحله صورت می‌گیرد، ۳۵۰ میلیارد تومان است.

به گزارش بورس آنلاین ؛ صندوق سرمایه‌گذاری پروژه آرمان پرند مپنا به‌عنوان نخستین صندوق پروژه بازار سرمایه ایران در سه مرحله به ترتیب به میزان 100 میلیارد تومان، 150 میلیارد تومان و 100 میلیارد تومان برای پروژه تبدیل نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی در نیروگاه پرند تامین مالی خواهد کرد. به گفته مدیر این صندوق، پذیره‌نویسی واحدهای آن به زودی انجام خواهد شد. علی اسلامی بیدگلی در گفت‌وگویی به بیان مشخصات این صندوق پروژه پرداخت.

  • تاثیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه در نظام تامین مالی چیست؟

یکی از کارکردها و وظایف اصلی بازار سرمایه هر کشوری، ایجاد بستر مناسب برای تامین مالی پروژه‌ها و بنگاه‌ها است. هرچند بورس اوراق بهادار در سال‌های گذشته فراز و نشیب‌هایی را طی کرده و کارنامه نسبتا موفقی را در ایجاد مکانیزم بازار ثانویه برای کلیه ذینفعان فراهم کرده است اما به دلیل نبود ابزارهای نوین مالی و آماده نبودن برخی از زیرساخت‌ها و فرآیندها نتوانسته نقش خود را به خوبی در تامین مالی شرکت‌ها و پروژه‌ها ایفا کند. صندوق پروژه یکی از این ابزارها خواهد بود که می‌تواند نقش بسیار شایانی را در تامین مالی شرکت‌ها و به‌ویژه پروژه‌ها ایفا کند.

  • درمورد صندوق سرمایه‌گذاری پروژه آرمان پرند مپنا به‌عنوان نخستین صندوق پروژه کشور توضیح دهید.

این صندوق با طراحی شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی که در گذشته نیز در کارنامه خود طراحی صندوق‌های قابل معامله در بورس و صندوق‌های جسورانه را داشته است و با همت عالی شرکت افتخارآفرین مهندسی کشور، مپنا، به زودی مورد پذیره‌نویسی قرار خواهد گرفت و بدون شک این اتفاق قدمی مهم در بهبود نظام تامین مالی کشور است. با این تامین مالی، یکی از بزرگترین پروژه‌های صنعت نیروگاهی در تبدیل نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی در راستای افزایش راندمان و کاهش مصرف انرژی رقم خواهد خورد.

  • حجم تامین مالی از طریق این صندوق چقدر است؟

حجم کل تامین مالی که از این طریق در سه مرحله صورت خواهد گرفت، 350 میلیارد تومان خواهد بود که در نوع خود یکی از بزرگترین تامین مالی‌ها از طریق سرمایه در تاریخ بازار سرمایه کشور است.

  • ارکان این صندوق کدام شرکت‌ها هستند؟

ارکان اجرایی این صندوق که هریک نقشی قابل تقدیر را ایفا می‌کنند، به این شرح است:

  • بانی و موسس: شرکت گروه مپنا
  • مدیر و طراح: شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی
  • بازارگردان و متعهد پذیره‌نویس: شرکت تامین سرمایه امین

به منظور حفظ و حراست از حقوق سرمایه‌گذاران خرد در این صندوق، ارکان نظارتی نیز به این شرح تعریف شده‌اند:

  • متولی: شرکت تامین سرمایه آرمان
  • حسابرس: موسسه حسابرسی آروین ارقام پارس
  • ناظر فنی: شرکت مهندسی مسینان
  • بازده اقتصادی این صندوق چقدر پیش‌بینی می‌شود؟

به منظور جذابیت و استقبال بیشتر سرمایه‌گذاران از این صندوق، اوراق تبعی با سررسید یک‌ساله با نرخ‌های بالاتر از 20 درصد همزمان با پذیره‌نویسی صادر خواهد شد؛ هرچند تصور می‌شود که به واسطه متغیرهای اقتصادی مطلوب این پروژه و همچنین پیشرفت فیزیکی بالایی که در این پروژه وجود دارد، بازده اقتصادی واحدهای سرمایه‌گذاری از 20 درصد نیز فراتر رود.

 

 

 

کد خبر 389533

اخبار مرتبط

  • نقش مهم بازارسرمایه در تحقق شعار ۱۴۰۰

    نقش مهم بازارسرمایه در تحقق شعار ۱۴۰۰

    مقام معظم رهبری همه ساله راهبردهای یکساله کشور را در قالب شعار سال و از طریق سخنرانی عمومی اعلام می‌نمایند و امسال نیز شعار امسال رنگ و بوی توجه به تولید و تقویت بنیه داخلی دارد. این بار ایشان در سخنرانی نوروزی ، راهکار ویژه‌ای را نیز پیشنهاد دادند که به نظر می‌رسد بازارسرمایه می‌تواند نقش مهمی در تحقق این فرمایشات داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =