برای رونق مسکن باید از پتانسیل بازار سرمایه بهره برد

مدیرعامل شرکت بین المللی توسعه ساختمان در تحلیل بازار مسکن گفت : طی سال های اخیر بر اثر عدم تحقق درآمدهای نفتی پیش بینی شده، کاهش سهم بودجه عمرانی کشور، کاهش قدرت خرید، طولانی شدن انتظار مردم به امید بهبود شرایط اقتصادی تقاضای بخش ساختمانی با افت چشمگیری مواجه شد، اما باید شرایطی به وجود آورد که بتوان از پتانسیل بازار سرمایه و بورس در این صنعت بیشتر بهره برد.

 به گزارش بورس آنلاین رضاکامرانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارداشت:در این مدت با کاهش میانگین سطح قیمت ها سود ناشی از ساخت و ساز نیز سیرنزولی داشت که این موضوعات به نوبه خود روی پرتفوی های بورسی و بازار سرمایه نیز اثر گذار بوده است.
مدیرعامل شرکت بین المللی توسعه ساختمان که یکی از شرکت های زیرمجموعه‌ سرمایه گذاری غدیر است، افزود: موضوعاتی مانند کاهش نرخ سود و‌ حضور سرمایه‌گذار خارجی عواملی هستند که منجر به افزایش عمق بازار سرمایه شده و نقدینگی در بازار بورس را بیشتر می‌کنند که به رشد بازار منجر می شود.  اما باید  توجه کرد که طولانی شدن انتظار مردم به امید بهبود شرایط اقتصادی خود سهم چشم گیری در عدم رونق داشته است.
کامرانی افزود: در حال حاضر صنعت ساختمان با افزایش تجمعی عرضه با توجه به تعداد پروانه های ساخت صادره نسبت به تقاضا و عدم تطابق ساخت و ساز با نیاز مصرفی در بسیاری از مناطق و بخش های بازار به خصوص در شهرهای بزرگ و بعضی شهرهای حاشیه ای مواجه است. ما باید سرمایه گذاری در پروژه ها، بازپرداخت و برنامه ریزی برای استفاده از تسهیلات بانکی را در برنامه های خود قرار دهیم.

آمارپروژه های غدیر

این مقام مسوول درباره پروژه‌های هلدینگ غدیر گفت: در حال حاضر این مجموعه ۳۹ پروژه با زیر بنای کل یک میلیون و ۴۱۹ هزار و ۴۴۴ متر مربع در دست اجرا دارد.  آخرین  رقم هزینه ساخت این پروژه ها  ۲۷ هزار و ۵۷۲ میلیارد ریال برآورد شده که در مجموع پروژه های در دست اجرای این شرکت از پیشرفت فیزیکی ۶۶ درصدی برخوردارند. همچنین این مجموعه در ادامه فعالیت های خود ۹ پروژه در دست مطالعه دارد که  مجموع زیربنای آنها بر اساس طرحهای اولیه ۸۶۳ هزار و ۶۸۱ متر مربع است.
کامرانی با توجه به افزایش سرمایه‌ای که به تازگی انجام شده، اظهارداشت: به منظور پوشش این ریسک‌ها سرمایه نماد بورسی توسعه ساختمان از ۳ هزار میلیارد ریال به ۶ هزار میلیارد ریال افزایش یافت. این افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال  شده سهامداران در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت بین المللی توسعه ساختمان تصریح کرد: به موجب این افزایش سرمایه تلاش شد تا  با اصلاح ساختار مالی، بنیه مالی شرکت در برابر این ریسک ها تقویت شودکه با توجه به ورود نقدینگی به شرکت در پی این افزایش سرمایه، پروژه های در دست اجرای این مجموعه فعال  شده و فعالیت ها در بخش‌ های عمرانی و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توسعه می یابد.
وی ادامه داد: امیدواریم در کشوربا توجه به گشایش‌های صورت گرفته وضعیت بازار سرمایه با رشد همراه شود تا سهامداران  از سرمایه‌گذاری خود در بورس رضایت داشته باشند. در این میان صنعت ساختمان نیز به عنوان  یکی از بزرگترین بخش‌های اقتصادی کشورمحرک بسیاری از فعالیت های بالادستی و وابسته به خود است که این صنعت می تواند از بازار سرمایه تامین مالی کرده و به توسعه بورس منجر شود.

 

 

کد خبر 389462

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =