برگزاری ۸۳ مجمع در یک روز

الهام حدادی: هر سال تیر ماه فصل برگزاری مجامع شرکت های بورسی است و این ماه برای شرکت هایی که موظف به برگزاری مجمع هستند، ماه پر کاری محسوب می شود. برگزاری مجمع هم از جمله کارهای پر مسئولیتی است که بر عهده شرکت های سهامی عام قرار گرفته، چرا که باید رضایت سهامداران اعم از خرد و عمده در جلسات مجمع جلب شود تا بتوان حاصل یک سال فعالیت هیات مدیره را به تصویب برسانند.

معمولا در ابتدای تیر ماه روند برگزاری مجامع کمی کند و پراکنده است و با گذشتن از نیمه ماه ناگهان تعداد مجامع در هر روز افزایش یافته و کار به جایی می رسد که درروزهای پایانی سال چندین و چند شرکت هم زمان اقدام به برقراری مجمع می کنند.

این قضیه از این منظر قابل تامل است که بسیاری از افراد مجموعه ای از سهام شرکت های مختلف بورسی را در اختیار دارند و علاقمند به شرکت در مجامع شرکت هایی هستند که سهامدار آن ها محسوب می شوند، بنابراین با ایجاد تداخل در برنامه برگزاری مجامع و هم زمان بودن مجمع چند شرکت با مشکل مواجه می شوند و به ناچار ازحق شرکت در برخی مجامع می گذرند.

در این شرایط سهامداران باید انتظار بکشند تا خبر مصوبات مجامع از سوی شرکت ها منتشر شده و در جریان چند و چون اتفاقات رخ داده در مجمع قرار بگیرند. این در حالی است که حضور در مجمع حق مسلم یک سهامدار بوده و عدم وجود هماهنگی و گاها دیر رسیدن صورت های مالی شرکت ها برای ارائه به مجمع موجب می شود تا سهامداران نتوانند در بسیاری از مجامع شرکت کنند.

جالب است بدانید که امسال در روز 31 تیر ماه از ساعت 8 صبح تا 16 عصر 83 شرکت سهامی عام اقدام به برگزاری مجمع خود کرده اند و این دیگر هنر سهامداران است که انتخاب کنند در کدام مجمع شرکت کرده و در کدام شرکت نکنند.

گفتنی است درآخرین روز تیر ماه 20 بانک و بیمه مجمع خود را برگزار می کنند وبدین ترتیب مجامع بیمه میهن، بیمه حافظ، بیمه ملت، بانک پارسیان، بانک ایران زمین، بانک آینده، بانک قوامین، بانک مهر اقتصاد، بانک صادرات، بانک خاورمیانه، بیمه سینا، بانک شهر، بانک تجارت، بانک اقتصاد نوین، بیمه تعاون، بانک سینا، بانک پاسارگاد، بیمه رازی، بانک انصارو بیمه دی در حد فاصل ساعت 8 صبح تا 16 عصر به تناوب و در نقاط مختلف تهران برگزار می شود.

با توجه به این که مکان برگزاری این مجامع بسیار پراکنده است، قطعا بسیاری از سهامداران بانکی و بیمه ای نخواهند توانست در مجمع شرکتی که سهامدار آن هستند، شرکت کنند.

به نظر می رسد، نهادهای نظارتی باید برای ساماندهی به چنین اتفاقاتی تدابیری بیاندیشند تا سهامداران خرد که معمولا مظلوم ترین قشر در بازار سرمایه محسوب می شوند، از این حداقل حق خود که شرکت در مجامع شرکت هایی است که پول خود را در آن ها سرمایه گذاری کرده اند، محروم نشوند.

منبع :سایت طلا نیوز

 

 

 

کد خبر 389223

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =