جزییات سامانه «کارا» تشریح شد

مدیر عامل سمات از آغاز به کار رسمی سامانه درگاه الکترونیکی کارگزاران با نام اختصاری «کارا» خبر داد و گفت: هم اکنون 820 کد معاملاتی سرمایه‌گذار خارجی با حجم سرمایه 3 هزار میلیارد تومانی در بازار سهام فعال هستند.

محمد رضا محسنی در این خصوص افزود: فاز اول سامانه درگاه الکترونیکی کارگزاران با نام اختصاری «کارا» که ارتباط و درگاه اصلی تجمیع و تسهیل ارائه خدمات به کارگزاران است بطور رسمی با حضور رییس سازمان بورس در جریان نمایشگاه امسال بورس افتتاح شده و بطور پایلوت این سامانه ابتدا با 10 شرکت کارگزاری آغاز و هم اکنون به 60 کارگزاری افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه از طریق این سامانه شرکت‌های کارگزاری کلیه خدمات خود را از یک نقطه دریافت می‌کنند، گفت: در گام بعدی نیز تغییر کارگزار ناظر و فریز سهام و سایر خدمات شرکت‌های کارگزاری همچون گزارش‌های صندوق تضمین تسویه، پرداخت الکترونیکی نکول کارگزار، تغییر کارگزار ناظر، درخواست صدور کد مشتری، گزارش مالی تسویه کارگزاری و رصد و پیگیری امور درخواستی کارگزاران افزوده از طریق این سامانه انجام خواهد شد.

مدیر عامل سمات افزود: این سامانه با شبکه بانکی در ارتباط است و بر مبنای شناسه شبا کار می‌کند بعلاوه اینکه عملیات ثبت کدهای حقوقی یا غیر از آن را که کارگزاران می‌خواهند انجام دهند با توجه بر اینکه مبنای سامانه آنلاین است هر گونه اشکال را به سرعت هشدار می‌دهد و در وقت و زمان کارگزارها صرفه جویی می‌کند.

به گفته محسنی شرکت‌های کارگزاری از هم اکنون می‌توانند از طریق سامانه کارا اطلاعات پایه سرمایه گذاران خود را برای انجام فرایند توزیع عایدات اوراق بهادار به شکل ویژه اوراق بدهی از طریق این سامانه در اختیار سپرده گذاری قرار دهند تا به این ترتیب ارائه این سرویس نقش موثری در توسعه بازار بدهی داشته باشد.

وی با بیان اینکه درگاه الکترونیکی کارا مجهز به گواهی دیجیتال بازار سرمایه است، اظهار داشت: این امر باعث می‌شود تا صحت تبادل اطلاعات میان شرکت سپرده گذاری و کارگزاران با اعتبار و اطمینان بیشتری انجام و برخی مکاتبات حذف شود.

مدیر عامل سمات در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چه رقمی از حجم سرمایه‌های خارجی در بازار سرمایه به گردش درآمده است، گفت: حجم سرمایه خارجی در بورس ایران از مبلغ 500 میلیارد تومان هم اکنون به سه هزار میلیارد تومان رسیده است؛ یعنی به طور متوسط شش برابر شده است.وی افزود: از مجموع 852 کد معاملاتی صادر شده برای سرمایه گذار خارجی نیز هم اکنون 820 کد معاملاتی در بازار سهام فعال شده اند.

 

کد خبر 388775

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =