سرمایه‌گذاران خارجی ۸۰۰ کد در بازار سرمایه گرفتند

مدیرعامل بورس با بیان اینکه تاکنون ۸۰۰ کد معاملاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران ایجاد شده است، گفت:‌ بورس تهران توانسته با ۱۲ بورس خارجی تفاهم‌نامه همکاری منعقد کند.

حسن قالیباف اصل در نخستین کنفرانس فرصت‌های تأمین مالی بین‌المللی با محدودیت انتشار اوراق بدهی و عرضه سهام شرکت‌های ایرانی در بازارهای جهانی اظهار داشت: در حالی تاکنون 800 کد معاملاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی صادر شده که 140 کد از این تعداد مربوط به اشخاص حقوقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی است که از این تعداد تاکنون 3 کد معاملاتی خارجی پس از برجام در بازار سرمایه فعال شده‌اند.

وی با اشاره به برنامه‌های بورس تهران در سال گذشته به منظور تسهیل تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی گفت: با توجه به اجرای برجام هم‌اکنون فرصت مناسبی برای فعالیت بهتر در بازار سرمایه کشور به منظور استفاده از ظرفیت‌های مختلف بازارهای بین‌المللی از جمله تأمین مالی بهینه فراهم شده است.

قالیباف اصل افزود: بورس تهران پس از برجام توانسته ضمن انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با 12 بورس خارجی زمینه حضور بنگاه‌های اقتصادی را از این طریق در بازارهای بین‌المللی فراهم کند. در این زمینه سال گذشته نیز نشست مشترکی با بورس استانبول به منظور دسترسی بورس‌های دو طرف برگزار و هم‌اکنون کارهای مشترکی در حال انجام است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر شرکتی بین بورس‌های ایران و ترکیه به منظور پذیرش سهام شرکت‌ها در هر دو بازار فعالیت می‌کند، عنوان کرد:‌ چنین اقداماتی می‌تواند به ایجاد فرصت‌های خوب تأمین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی بینجامد.

به گفته وی، عضویت بورس تهران در فدراسیون جهانی بورس‌‌ها فرصتی برای بنگاه‌های اقتصادی است که با توجه به اعتبار ایجاد شده از سوی این نهادها، بنگاه‌های اقتصادی نیز بتوانند به نحو مطلوب از این فرصت‌ها استفاده کنند.

قالیباف اصل با اشاره به وجود چندین تقاضا برای پذیرش شرکت‌های جدید در بورس تهران گفت: با توجه به نیاز بنگاه‌های اقتصادی به تأمین مالی ارزان‌قیمت ایده انتشار اوراق بدهی ارزی در داخل کشور برای متولیان بورس ایجاد شد که می‌تواند در صورت به کارگیری نیازهای ارزی بنگاه‌های اقتصادی را برطرف کند.

وی بر لزوم توسعه و پررنگ‌تر شدن نهادهای مالی مختلف از جمله مؤسسات حسابرسی، رتبه‌بندی، کارگزاری و سایر نهادهای مالی به منظور تسهیل مسیر تأمین مالی در بازارهای بین‌المللی تأکید کرد و افزود: اغلب بنگاه‌ها و شرکت‌هایی که سهام آنها در بورس تهران حضور دارند، در حالی به منظور تأمین مواد اولیه و یا صادرات محصولات تولیدی خود به بازارهای خارجی نیاز دارند که در صورت ورود به بازارهای بین‌المللی مالی می‌توانند از اعتماد و اعتبار بیشتری و در عین حال انعقاد قراردادهای خود در شرایط بهتری استفاده کنند.

قالیباف اصل با اعتقاد به اینکه هزینه تأمین مالی در بازار مالی ایران بسیار گران است، گفت:‌ با نرخ‌های 20 تا 24 درصدی سود تسهیلات و منابع مالی داخلی هیچ شرکتی به منظور تأمین مالی از بازار داخلی راغب نخواهد بود. این در حالی است که تورم ایران در سال گذشته تک رقمی شد، اما هیچ گاه نتوانست تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی با توجه به نرخ سود بالا با فرایند بهتری انجام شود.

به گفته وی، دستیابی به جریان سرمایه‌ مالی یکی از راههایی است که می‌تواند به شرکت‌هایی که از اعتبار و برند شناخته شده‌ای برخوردارند، از طریق بازارهای بین‌المللی به منظور تأمین مالی استفاده شود.

کد خبر 388749

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =