جای خالی اوراق بدهی بلندمدت دربورس

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: یکی از مهمترین مشکلات صنعت بیمه، عدم وجود اوراق بدهی بلندمدت در کشور است و از آنجایی که بیمه های زندگی تعهدات بلندمدت دارند، می توانند اوراق بدهی طولانی مدت جذب کنند.

عبدالناصر همتی در هشتمین همایش تامین مالی و سرمایه گذاری گفت: یکی از مهمترین مشکلات صنعت بیمه این است که اوراق بدهی بلندمدت در کشور نداریم؛ از آنجایی که بیمه های زندگی تعهدات بلندمدت دارند می توانند اوراق بدهی بلندمدت را جذب کنند؛ این در حالی است که ضریب نفوذ بیمه به طور میانگین در دنیا حدود ۶ است؛ با این حال ضریب نفوذ بیمه های غیرزندگی ۲.۷ است و این رقم در ایران ۱.۸ است که نشان می دهد در بیمه های غیرزندگی زیاد از دنیا عقب نیستیم.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه در دنیا بیشترین ضریب نفوذ مربوط به بیمه های زندگی است که به طور میانگین ۳.۸ درصد است، افزود: با این حال این رقم در ایران ۰.۲۵ درصد است که باعث شده بیمه ها نتوانند نقش مناسبی در تامین مالی داشته باشند؛ البته نقش بیمه ها در ارزش افزوده کمتر از ۶ درصد است.

همتی نقش بازار سرمایه را در ارزش افزوده کمتر از ۳ درصد عنوان و تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلات صنعت بیمه این است که اوراق بدهی بلندمدت در کشور نداریم؛ از آنجایی که بیمه های زندگی تعهدات بلندمدت دارند می توانند اوراق بدهی بلندمدت را جذب کنند. در این میان اوراق بدهی که در حال حاضر توسط دولت منتشر می شوند نیز کوتاه مدت و یکساله است و این موضوع باعث شده ساختار بازار سرمایه ایران متفاوت از دنیا شود.

وی خاطرنشان کرد: بیمه های زندگی حداقل نرخ سود فنی تضمین شده را دارند، در حالیکه بیمه های عمر می توانند تاثیری مستقیم و غیرمستقیم در بازار سرمایه داشته باشند؛ زیرا ترکیب عرضه وجوه را در بازارهای مالی تغییر داده و به سمت اوراق بلندمدت سوق می دهند؛ این موضوع باعث عمق بخشیدن به بازار سرمایه می شود که در حال حاضر کمبود آن را حس می کنیم.

همتی، ورود شرکت های بیمه عمر به بازار سرمایه را باعث افزایش بهره وری در تخصیص دانست و افزود: با ورود بیمه های عمر و زندگی به بازار سرمایه دوران سررسید بدهی ها طولانی تر خواهد شد و این تاثیر غیرمستقیمی است که بیمه های عمر بر بازار سرمایه دارند؛ البته در اوراق بهادار مرتبط با بیمه (کت باند) در ایران وجود ندارد، اما در حال حاضر بیمه مرکزی و پژوهشکده بیمه اقداماتی را برای فعالیت کت باندها در ایران آغاز کرده‌اند و به زودی از آن رونمایی خواهیم کرد.

وی از نهایی شدن مراحل تصویب صندوق تامین خسارات حوادث طبیعی در مجلس خبر داد و خاطرنشان کرد: امیدواریم این صندوق تا سال آینده به تصویب نهایی برسد که با توجه به پوشش اتکایی ایجاد شده از سوی بیمه مرکزی، فضایی جدید برای بازارهای مالی ایجاد کرده و انقلابی در صنعت بیمه خواهد بود.

رئیس کل بیمه مرکزی خاطرنشان کرد: اوراق بهادار متصل به بیمه های زندگی، کت باندها و همچنین صندوق حوادث طبیعی می توانند سود سرمایه گذاری داشته باشند، علت این موضوع آن است که بازدهی این اوراق با بازار مالی مرتبط نیست و هم از سود سرمایه گذاری بهره می‌برند و هم سود عدم اتفاق حوادث؛ بازار مالی مکمل آن خواهند شد.

رشد بیمه ها

همتی با تاکید بر اینکه در بازارهای مالی کشور نیاز به کمیته ثبات وجود دارد؛ تصریح کرد: : بر اساس تکلیف مجلس، باید سهم بیمه های زندگی از حق بیمه تولیدی به ۵۰ درصد برسد و برخی این موضوع را ناممکن می دانند؛ در حالی که در ۱۰ ماهه نخست سال جاری رشد بیمه های عمر نزدیک به ۴۰ درصد بوده است. وی رقم رشد بیمه های غیرزندگی را حدود ۲۰ درصد اعلام کرد.

کد خبر 388627

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =