مشکلات بازار سرمایه در یاری بنگاه های اقتصادی بررسی شد

مدیرعامل تامین سرمایه امین با بیان وجود بحران مالی در نظام بانکی ایران، موانع افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه ها را اعلام و از حضور شتاب زده دولت در بازار بدهی ابزار نگرانی کرد.

علی سنگینیان در پنل همایش سیاست های پولی دنیای اقتصاد با تاکید بر بحران مالی در نظام بانکی ایران گفت: در حالی عواملی مشترکی موجب ایجاد بحران در نظام های بانکی می شود که یافتن راه حل برای این مشکلات کار سختی نیست اما در وهله اول باید بپذیریم مشکل موجود در نظام بانکی جدی و بزرگ است.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده کمک دولت برای رفع بحران بانکی آن هم به هر طریقی، پیامدهای بزرگی را در دوره های بعدی در پی خواهد داشت. در حال حاضر مقام ناظر، از قدرت کافی برای اصلاح قوانین و مقررات مربوطه برخوردار نیست و با وجود پیگیری های انجام شده در این خصوص تعلل فراوانی دیده می شود.

دلایلی که مانع افزایش نقش بازار سرمایه شده

این مقام مسئول با اشاره به سهم پایین بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه ها عنوان کرد: سال هاست که مسولان تمام تلاش را برای افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه های اقتصادی به کار برده اند اما واقعیت این است که در حال حاضر شرایط برای رسیدن به این مهم وجود ندارد. چرا که ساختاری اقتصادی ایران، بزرگ بودن دولت و دخالت بسیار آن در نرخ گذاری بازارها از جمله عواملی است که مانع از رشد مناسب بازار سرمایه ایران شده است. به طوری که بورس تهران با قدمت 50 ساله همچنان کم عمق و با سهام شناور بسیار پایین است.

سنگینیان افزود: عمده سهام موجود در بازار در دست سهامداران دولتی و شبه دولتی قرار دارد. بخش خصوصی حاضر در بازار سرمایه نیز از انگیزه و تمایل کافی برای فروش سهام برخوردار نیست.

وی با اشاره به رونده شتابان کاهش سود پیش بینی شده شرکت ها گفت: سود شرکتها در سال 93 بالغ بر 65 هزار میلیارد تومان بود اما در سال جاری به 46 هزار میلیارد تومان رسید. این موضوع به وضوح نشان از وضعیت بد شرکتهای موجود در بازار سهام دارد. طبیعتا با چنین روندی انگیزه ورود به این بازار به شدت کاهش پیدا می کند. در نتیجه باید بپذیریم شرایط برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه وجود ندارد.

نگرانی از حضور شتاب زده دولت در بازار بدهی

وی بازار بدهی را بازاری نوپا خواند و تصریح کرد: با وجود اقدامات بسیار مناسب در بازار بدهی، مشکلاتی همچون ساختار سختگیرانه تامین مالی از طریق بازار سرمایه، حضور شتاب زده دولت در بازار بدهی و تداوم مشکلات بازار باز وجود دارد که نگران کننده است.

سنگینیان خاطرنشان کرد: در ابتدا هدف از تشکیل بازار بدهی، تعیین تکلیف بدهی انباشته دولت بود اما هم اکنون شاهد تامین مالی همه ارکان دولتی از این طریق بدون توجه به زیرساخت های موجود در این بازار هستیم. موضوعی که نشان از حضور شتابزده دولت در این بازار دارد. این بی توجهی باعث آسیب رساندن به بازار بدهی می شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورت توجه به این نکات می توانیم امیدوار باشیم بازار سرمایه نقش قابل توجهی در تامین مالی بنگاه ها ایفا کند اما این مهم در کوتاه مدت و میان مدت انتظار نمی رود.

کد خبر 388588

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =