فراهم کردن مقدمات ورود نفت خام به بورس

رئیس سازمان بورس از مذاکرات با وزیر نفت برای عرضه نفت خام در بورس خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک قراردادهای آتی و اوراق سلف را در معاملات نفت خام داشته باشیم.

شاپورمحمدی‌ اظهارداشت: در خصوص ورود نفت خام به بورس، مذاکراتی با وزیر نفت داشته ایم و نقطه نظرات سازمان بورس و وزارت نفت در جلسات مشترکی به بحث گذاشته شده است.

وی افزود: نظرمسئولان سازمان بورس و وزارت نفت در خصوص معاملات نفت خام به صورت اوراق سلف مساعد است .دولت به دنبال آن است که بعد از عرضه اوراق سلف نفت کوره، اقدام به انتشار و عرضه اوراق سلف نفت خام در بازار بورس کند.

قراردادسلف

قرارداد سلف، قراردادی است که بر اساس آن عرضه کننده مقدارمعینی از دارایی پایه را بر اساس مشخصات قرارداد سلف درازای بهای نقدی به فروش می رساند تا در دوره تحویل به خریدار تسلیم کند، خریدار می تواند معادل دارایی پایه خریداری شده را طی قرارداد سلف موازی استاندارد به فروش رساند.

نخستین دستورالعمل اجرایی "عرضه و معامله قرارداد سلف نفت" نوزدهم آذر 90 به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس رسیدو با 51 ماده و 23 تبصره به تمامی کارگزاری ها ابلاغ شد، اما در مدت 5 سال گذشته با وجود چند نوبت عرضه اوراق سلف نفت کوره، توفیقی در عرضه اوراق سلف نفت خام حاصل نشد.

اخیراً وزارت نفت و سازمان بورس جلساتی را برای تصمیم گیری در خصوص عرضه اوراق سلف نفتی برای معاملات نفت خام در بازار بورس کشور برگزار کرده اند که به نظر می رسد با ادامه این جلسات، در آینده ای نزدیک عرضه اوراق سلف معاملات نفت خام در بازار بورس انجام می شود.

 

کد خبر 388438

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =