جزئیات افزایش سرمایه "ذوب"، "شپلی" و "آکنتور"

رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس ، گفت: براساس بند ۱۳ دستورالعمل افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس، تمامی ناشران باید هرگونه تصمیم‌گیری مربوط به افزایش سرمایه را با رعایت جز «ب» ماده ۱۳ این دستورالعمل اجرایی نسبت به افشای فوری تصمیمات و شرایط موثر بر ساختار سرمایه و تامین مالی ناشر از جمله افزایش و کاهش سرمایه یا شرکت‌های تحت کنترل خود اقدام کنند.

غلامرضا ابوترابی عنوان کرد: با توجه به افشای مستقیم اطلاعات ناشران در سال 1394 از طریق سامانه کدال و با توجه به مغفول ماندن دستورالعمل افشای تغییرات ساختار سرمایه که به دلیل وجود برخی نواقص به طور معمول در پیش‌بینی ها آورده می‌شد، در سوم مهرماه 94 اطلاعیه‌ای در سامان کدال مبنی بر تکلیف جدید ناشران برای انتشار هرگونه تصمیم‌گیری بر افزایش سرمایه منتشر شد.

براساس این گزارش، ناشران بورسی مکلف هستند، در دو مقطع زمانی شامل تایید گزارش توجهی از سوی هیات مدیره و دیگری در زمان اظهارنظر بازرس قانونی در مورد این گزارش نسبت به تصمیم‌گیری‌ برای تغییرات سرمایه‌ای به بازار سهام اطلاع‌رسانی کنند.

وی ادامه داد: همه ناشران پس از این اقدام‌ها مکلف هستند، حداکثر 20 روز پس از اخذ گزارش حسابرس و بازرس قانونی، درخواست خود مبنی بر تغییر سرمایه را به سازمان بورس اعلام کنند.

براین اساس شرکت ذوب‌آهن اصفهان در راستای افشاء و ابلاغیه جدید سازمان بورس به مدت 20 روز فرصت خواهد داشت، تا درخواست خود را برای افزایش سرمایه به سازمان بورس ارسال کند.

افزایش سرمایه ذوب آهن در کما

ابوترابی با بیان اینکه هنوز پرونده درخواست ذوب آهن برای افزایش سرمایه در دستور کار سازمان بورس قرار نگرفته، عنوان کرد: موافقت با این درخواست به شرط تایید از سوی سازمان بورس خواهد بود. در حال حاضر بازرس قانونی ذوب آهن نسبت به گزارش توجیهی افزایش سرمایه اظهار نظر کرده که به معنای اطلاع‌رسانی ناشر برای بازار سهام است بنابراین باید منتظر موافقت نهایی سازمان بورس پس از ارائه درخواست، ناشر با کل و یا بخشی از طرح توجیهی و یا حتی عدم تایید آن بود.

وی درباره اینکه چنین واکنشی از طرف سازمان بورس در مواجهه با گزارش‌های توجیهی شرکت‌هایی دیگری نیز سابقه داشته گفت: پیش از این درخواست افزایش سرمایه از سوی ناشر پارس خودرو و یا سایپا دیزل براساس اطلاعیه 7 خرداد ماه 94 سازمان بورس مورد بررسی قرار گرفته و به طور کلی سازمان بورس با احصاء و شفاف‌تر کردن این دستورالعمل قانونی امکان افشای اطلاعات ناشران را فارغ از اینکه سازمان بورس با آن موافقت و یا رد کند، فراهم کرده است.

این مقام مسئول با تاکید براینکه افشا گزارش‌های توجیهی تا قبل از ارائه درخواست به سازمان بورس تنها در راستای اطلاع‌رسانی است و به معنای موافقت صددرصدی سازمان بورس با این گزارش‌های نیست، گفت: در مورد شرکت پلی‌اکریل، پس از تغییر هیات مدیره این شرکت و استقرار نمایندگان دولت در هیات مدیره براساس قانون حمایت از صنایع، ابتدا نسبت به افزایش 290 درصدی سرمایه این شرکت از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز داده شد، اما به دلیل عدم اجرای این مجوز در مهلت قانونی داده شده از سوی هیات مدیره قبلی، متاسفانه هم اکنون این درخواست لغو و باید درخواست جدید دیگری برای افزایش سرمایه ارائه شود.

وی درباره موضوع افزایش سرمایه شرکت کنتورسازی ایران نیز عنوان کرد: موضوع افزایش سرمایه «آکنتور» نیز مشابه رویه ذوب آهن تاکنون در دو مرحله افشاء و تنها برای عموم بازار از سوی این ناشر اطلاع‌رسانی شده است، این در حالی است که هنوز با درخواست ناشر کنتورسازی برای افزایش سرمایه از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت نشده است.

ابوترابی گفت: در این زمینه چنانچه برخی سرمایه‌گذاران براساس فرضیه‌ها و گمانه‌های خود و یا با تکیه بر مصاحبه‌های خبری مدیرعامل این شرکت اقدام به خریداری این سهم در قیمت‌های بالا کرده‌اند، مسئولیت ضرر و زیان با خود آنها است.

 

کد خبر 388394

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =