نیمه دوم سال انقلاب در واگذاری ؛ ۲۰۰ شرکت در فهرست

رئیس سازمان خصوصی‌سازی از واگذاری نیمه دوم سال با ۲۰۰ شرکت با یک تغییر در روش و ایجاد صندوق بورسی برای سهام عدالت خبر داد و علت عرضه بلوکی "فارس و ذوب" را اعلام کرد.

میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی که به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران حضور داشت، به فهرست یک هزارو111 شرکت از آغاز فعالیت سازمان خصوصی سازی (خرداد 80 ) اشاره کرده و گفت: تاکنون 49 درصد از این تعداد شرکت به ارزش 146 هزار میلیارد تومان واگذار شده اند که شامل 82 هزار میلیارد تومان واگذاری به عموم، 30 هزار میلیارد تومان رد دیون و 30 هزار میلیارد تومان سهام عدالت  است.

تغییر رویکرد واگذاری ها

وی ادامه داد: از 29 درصد شرکت های باقیمانده حدود 11 درصد قابلیت واگذاری را ندارند و به احتمال قوی از فهرست واگذاری ها خارج خواهند شد، 18 درصد دیگر حدود 200 شرکت در فهرست واگذاری های سازمان خصوصی سازی قرار دارند که نیمه دوم سال جاری عرضه می شود.

این مقام مسئول اظهارداشت : در صددیم به جای واگذاری درآمدی به سمت واگذاری تعهدی برویم. با این رویکرد هرچند ارزش پایه شرکت‌ها پایین تر خواهد آمد ولی به جای آن تعهداتی از خریدار مبنی بر افزایش اشتغال یا سرمایه و توسعه شرکت اخذ خواهد شد.

سود سهام عدالت! نداریم

پوری حسینی در پاسخ سوالی که آیا قرار است سود سهام عدالت بین مردم توزیع شود؟ گفت:‌ این موضوع را اولین بار است می شنوم. موضوع  در دستور کار ساماندهی سهام عدالت است.

وی با بیان اینکه سود این شرکتها از سال 85 تا امروز حدود 17.5 هزار میلیارد تومان بود که به خزانه واریز شده، ادامه داد: چندین سال است که  سودی بابت سهام عدالت توزیع نمی شود. طی سه چهار سال اول واگذاری ها، حدود 1.3 هزار میلیارد تومان سود بین مشمولین سهام عدالت توزیع شد که خلاف قانون بود. این درحالی است که طبق برآوردها ، سود شرکت های سهام عدالت تا پایان سال به 22.5 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

معاون وزیر اقتصاد با اعلام اتمام دوره 10 ساله سهام عدالت از اول سال 95 و عدم امکان تمدید آن مگر با مصوبه دولت یا مجلس، گفت: 60 شرکت سرمایه پذیر در سهام عدالت وجود دارد که حدود 42 شرکت قیمت گذاری شده و 11 شرکت تاکنون قیمت گذاری نشده است. در میان شرکت های سهام عدالت برخی کم بازده و بعضا هم زیانده هستند.

واگذاری سهام عدالت با تاسیس صندوق های قابل معامله

پوری حسینی از تاسیس صندوق های قابل معامله در بورس برای واگذاری سهام عدالت به مشمولین خبر داده و گفت:‌ مقدمات ثبت نام اینترنتی برای تکمیل مشخصات سهامداران عدالت در سازمان خصوصی سازی فراهم شده و پیش نویس آ‌ن به شورای عالی اصل 44 قانون اساسی ارسال شده که در صورت تصویب از اول مهر ثبت نام آغاز می شود.

آمارنچسب مزایده های سال 93 و 94

رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه در مزایده های سال 93 و 94 توفیق چندانی نداشته ایم ، افزود: تنها  13 درصد مزایده های سال  93 و 24 درصد مزایده های سال 94 این سازمان موفقیت آمیز بود.

عرضه سهام پتروشیمی خلیج فارس به دلیل کارشکنی

پوری حسینی درباره علت آگهی واگذاری سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس  و ذوب آهن از پرتفوی "شستا" توضیح داد: واگذاری ذوب آهن به دلیل تاخیر در پرداخت دو قسط بود. در این میان بعد از اخطار اول به شستا ، اقدام به انتشار آگهی واگذاری شد اما در پی کاهش  قیمت این سهم نسبت به عرضه ، باید حجم بالایی از این سهم برای تسویه فروخته می شد.

وی ادامه داد: مدیران تامین اجتماعی هم از سازمان خصوصی سازی درخواست مهلت برای تسویه اقساط کرده و اعلام کردند به دلیل نداشتن پول به دنبال گرفتن مصوبه از هیات دولت برای تهاتر بدهی‌ها هستند اما این مهلت نیز به پایان رسیده است . بنابراین در صورت اخذ مصوبه و یا پرداخت اقساط معوق، آگهی واگذاری سهام ذوب آهن مانند مخابرات باطل می‌ شود. این موضوع در مورد تاپیکو و آگهی مجدد بلوک 3 درصدی هلدنیگ خلیج فارس نیز مصداق دارد.

کد خبر 388263

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =