امکان افزایش رشد اقتصادی به ۴ تا ۵ درصد

طی مذاکرات هسته ای و پس از برداشته شدن تحریم ها، مقدار زیادی دلارهای بلوکه شده بازگردانده می شود و صادرات نفت نیز افزایش می یابد.

دکتر مهدی تقوی، استاد دانشگاه در خصوص ایران پس از تحریم بیان داشت: با برداشته شدن تحریم ها میزان صادرات نفت افزایش می یابد و صادرات از یک میلیون بشکه به دو و نیم میلیون بشکه خواهد رسید.

وی در این خصوص ادامه داد: با این اوضاع، قیمت دلار نیز کاهش می یابد و شوک مثبت حذف تحریم ها باعث می شود که فعالیت های تولیدی یا سرمایه گذاری هم از طرف دولت و هم از طرف بخش خصوصی افزایش یابد و رشد اقتصادی به 4 یا 5 درصد برسد.

تقوی ادامه داد: در یک سال گذشته رشد اقتصادی مثبت بوده و امیدوارم این روند ادامه دار باشد.

این استاد دانشگاه افزود: وقتی تورم کاهش یابد مردم پس اندازهای بیشتری را وارد دو کانال بانک ها و بازار سرمایه می کنند.

وی گفت: اگر پس اندازهای مردم وارد کانال بازار سرمایه شود که این بازار با افزایش تقاضا و رونق همراه می شود و اگر هم این پس اندازها وارد کانال بانک ها شود، تعداد وام های اعطایی بانک ها به سرمایه گذاران بیشتر شده و اقتصاد نیز رونق می گیرد.

وی در ادامه افزود: با افزایش نرخ های رشد پس از تحریم ها، اشتغال ایجاد شده و کشور به اوضاع مناسبی از لحاظ اقتصادی دست پیدا می کند.

تقوی در خصوص کاهش تورم گفت: کاهش تورم در کشور، اقتصاد ایران را از وضعیت بیمارگونه نجات داده و به سمت سالم شدن سوق می دهد .

وی در خصوص جذب سرمایه گذاری خارجی بیان داشت: برای جذب سرمایه گذاری خارجی نیاز داریم که شرایط مناسب باشد و سرمایه گذار خارجی وقتی جذب سرمایه گذاری می شود که بتواند سود مناسبی را برای کشور خود کسب کند به همین دلیل اگر زیرساخت ها مناسب باشد، سرمایه گذار خارجی به بازارهای سرمایه و اقتصاد ایران جذب می شود.

 

منبع: پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه -سنا-

کد خبر 387987

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =