در پی تسهیل و افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی هستیم

مدیرعامل سپرده گذاری مرکزی با اشاره به دلایل عدم موفقیت در جذب سرمایه گذاری خارجی، الزامات و اقدامات لازم برای گشایش بازار سرمایه از طریق فعالان بازار و کارگزاران و شرکت ها را اعلام کرد.

حامد سلطانی نژاد در کردهمایی کانون کارگزاران بورس که با عنوان بررسی جذب سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه و راهکارهای رفع آن برگزار شده بود، گفت: درحالی ایران بیستمین اقتصاد بزرگ دنیا بشمار می رود که توان رسیدن به رتبه دوازدهم را داراست. اما رتبه 57 ایران در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی طی سال 2013 به رتبه 71 در سال 2014 تبدیل شده است.

وی با تاکید به اینکه گشایش بازار سرمایه با فراهم آوردن امکان خرید سهام و اوراق قرضه برای افراد مقیم کشورهای خارجی فراهم می شود، به تجربه موفق بازارهای مالی برزیل، هند، کره جنوبی، مالزی، مکزیک، شیلی، فیلیپین و... در خروج از بحران اشاره کرد و ادامه داد: با گشایش بازارهای مالی قدرت نقدشوندگی افزایش می یابد و باعث استفاده از فرصت های مختلف سرمایه گذاری و تخصیص بهینه منابع، تنوع بخشیدن به ریسک و افزایش شاخص قیمت و اندازه بازار می شود.
سلطانی نژاد ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده طی سال های 1986-1991 میانگین شاخص قیمت سهام 12 کشور ماهانه 3.3 درصد رشد کرده و باعث افزایش اندازه بازار و نقدشوندگی در بازار سهام 16 کشور شده است. اما ورود سرمایه خارجی می تواند در بروز نوسانات اقتصادی، کاهش تقویت پول کشور و کاهش رقابت پذیری کالاهای داخلی در بازار جهانی شود.
به گفته وی نبود زیرساخت های مناسب قانونی، کوچک بودن اندازه اقتصادی، فقدان استانداردهای بین المللی در زمینه حسابدرای، ضعف های سیاستی، توسعه یافته نبودن بازارهای مالی، عدم ثبات در متغیرهای اقتصادی، مسایل مرتبط با نوسانات نرخ ارز و مدیریت ریسک نرخ ارز، فقدان سیاست های مناسب پولی و مالی و فقدان نهادهای مناسب از جمله عوامل شکست در گشایش بازارهای مالی است.
مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی درباره دلایل عدم موفقیت ایران در جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: قانون جذب سرمایه گذار خارجی عمری 5 ساله دارد اما به دلیل عدم وجود بسترها و استانداردهای متعارف در نهادهای بازار سرمایه، نوسانات شدید نرخ ارز و وجود ارز دو نرخی و تورم بالا به همراه تحریم های بانکی اجازه نداد از ظرفیت های این قانون برای جذب سرمایه گذار خارجی بهره گرفته شود.
سلطانی نژاد ادامه داد: اما از طریق اقداماتی چون کاهش نوسانات اقتصاد کلان و تک نرخی شدن ارز، طراحی ساختار مالیاتی برای ورود سرمایه ­های خارجی، طراحی قواعد جهت جلوگیری از خروج سرمایه و ارتقای کیفیت نهادهای بازار سرمایه می تواند موجب موفقیت جذب سرمایه گذار خارجی شوند.
وی درباره بسترهای لازم برای مهیا شدن شرایط بازار سرمایه در جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: آماده ‏سازی سایت ‏ها به زبان ‏های رایج دنیا، رفع مسایل مربوط به انتقال وجوه به داخل و خارج از کشور، لزوم انتشار صورت‌های مالی در قالب‌ استانداردهای بین‌المللی و به زبان انگلیسی، رفع مشکلات مربوط به واریز سود تقسیمی شرکت‌های بورسی، کاهش فاصله زمانی میان استفاده از حق تقدم تا تبدیل حق تقدم به سهم، تلاش در جهت اطلاع‌رسانی مناسب نسبت به مجامع سهامداری شرکت‌ها، رفع مشکلات اخذ کد اقتصادی، ایجاد مرکز تایید اسامی شرکت ها به صورت واحد و اتصال شرکت‌های سپرده‌گذاری مبدا و مقصد سرمایه‌گذاری از جمله ضرورت های اجتناب ناپذیر است.
سلطانی نژاد درباره نقش کارگزاران بورس در گشایش بازار سرمایه هم گفت: فراهم کردن بسترهای لازم جهت اجرایی کردن پنجره واحد سرمایه ‏گذاری، تسهیل فرآیند سرمایه ‏گذاری، کاهش هزینه‏ های سرمایه‏ گذاری و افزایش کارآیی، تسهیل فرآیند معاملات به صورت الکترونیکی از جمله اقداماتی است که کارگزاران می توانند انجام دهند. البته این اقدامات فقط منحصر به کارگزاران نبوده بلکه شرکت ها نیز باید اقداماتی در جهت حقوق سهامداری، تقسیم سود، افزایش سرمایه (تجزیه سهام)، خدمات مربوط به ادغام و تملیک، برگزاری مجامع، و تسهیل وظایف ناشران انجام دهند.
 
منبع: بورس پرس
کد خبر 387978

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =