گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی ایران و چین

گسترش مناسبات تجاری و همکاری‌های اقتصادی ایران و چین در دیدار وزیران امور اقتصادی و دارایی دو کشور مورد بررسی و تاکید مجدد قرار گرفت.

علی طیب نیا که به منظور شرکت در مراسم رسمی امضای اساسنامه بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا (AIIB) به پکن سفر کرده بود، با «لوی جی وی» همتای چینی خود دیدار و در خصوص چگونگی بسط و گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور با وی به گفت و گو پرداخت.

گسترش مناسبات تجاری و همکاری های اقتصادی ایران و چین در دیدار وزیران امور اقتصادی و دارایی دو کشور مورد بررسی و تاکید مجدد قرار گرفت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان پس از این دیدار در گفت و گویی اظهارداشت: چین و ایران به عنوان دو کشور دوست، همکاری های خوبی در زمینه های گوناگون دارند و دیدار امروز نیز تاکید دوباره ای بر توسعه این همکاری ها بود.

طیب نیا یادآور شد: در دیدار با وزیر اقتصاد چین، دو کشور بار دیگر بر علاقمندی خود جهت گسترش مناسبات و نیز توسعه همکاری ها در حوزه های مختلف اقتصادی را بیان کردند.

وی همچنین از ابراز علاقه طرف چینی بر گسترش روابط تجاری با ایران خبر داد و یادآور شد: در این ملاقات در خصوص مسایل مربوط به چگونگی روابط اقتصادی و تجاری تهران - پکن نیز بحث و تبادل نظر شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در عین حال از تصمیماتی در این ملاقات خبر داد که زمینه های گسترش همکاری های یاد شده را بیش از پیش توسعه خواهد داد.

طیب نیا در بخش دیگری از سخنان خود به اهداف ایجاد بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا (AIIB) اشاره و خاطرنشان کرد: این بانک به منظور تشویق کشورهای آسیایی جهت توسعه همکاری های اقتصادی و نیز تامین مالی اجرای طرح های زیرساختی راه اندازی شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: با توجه به اینکه توسعه همکاری ها مستلزم توسعه در زیر ساخت های اقتصادی است، بنابراین بانک AIIB تمرکز اصلی خود را تامین مالی طرح های زیربنایی و زیرساختی در کشورهای آسیایی قرار داده است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: کل سرمایه بانک توسعه زیر ساخت آسیا در حال حاضر ۱۰۰ میلیارد دلار است که سهم جمهوری اسلامی ایران از آن ۱.۶ درصد می باشد که به صورت تدریجی تامین و پرداخت خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران با تاکید بر اهمیت نقش این بانک در تامین مالی پروژه های زیربنایی کشورهای آسیایی گفت: طرح های توسعه ای این بانک به گونه ای تدوین شده که بسیاری از کشورهای آسیایی در آینده از مزایای آن بهره مند خواهند شد.

طیب نیا در عین حال تاکید کرد: این بانک می تواند به عنوان مکمل خوب و نه رقیب، برای فعالیت سایر بانک های اقتصادی موجود در دنیا فعالیت داشته باشد.

وی اظهارداشت: تاکنون ۵۷ کشور به عنوان اعضای موسس، با عضویت در این بانک، اساسنامه آن را به امضا رسانده اند.

گفتنی است، «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی پس از آنکه اساسنامه بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا (AIIB) را به امضا رساند، همراه با دیگر وزیران اقتصادی حاضر در این مراسم به دیدار «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین رفت.

رییس جمهوری چین در این دیدار با ابراز خرسندی از استقبال خوب کشورهای مختلف دنیا، از بانک تازه تاسیس آسیایی (AIIB)، حضور آنان در این بانک را گامی تاریخی در راستای کمک به اقتصاد دنیا دانست.

وی تاکید کرد که پیشنهاد کشورش برای تاسیس این بانک بین المللی، حرکتی در راستای ترویج توسعه زیرساختی در قاره کهن و بهره گیری از قابلیت همکاری های منطقه ای و فرامنطقه ای در حوزه اقتصادی بوده است.

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

کد خبر 387935

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =