تصویب انتشار اوراق مرابحه مبتنی بر سهام

کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه اخیر خود، انتشار اوراق مرابحه مبتنی بر سهام را به تصویب رساند.

روز چهارشنبه 20 خرداد ماه 94، کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور آقایان مصباحی مقدم، موسویان، تسخیری، نظری، رضایی، عربی، شهیدی، شهرآبادی و زهتابیان و روز چهارشنبه سوم تیرماه، با حضور آقایان مصباحی مقدم، موسویان، تسخیری، رضایی و جمعی از کارشناسان مرتبط در محل سازمان بورس تشکیل شد و پیرامون موضوع اوراق مرابحه مبتنی بر سهام بحث شد.

معرفی اوراق مرابحه مبتنی بر سهام

هدف از انتشار اوراق مرابحه مبتنی بر سهام ، تأمین مالی جهت خرید سهام یک شرکت سهامی است.

اوراق مرابحه مبتنی بر سهام، اوراق بهاداری هستند که بانی برای تأمین مالی کل یا بخشی از ثمن جهت خرید مقدار مشخصی از سهام یک شرکت سهامی منتشر می کند.

پس از انتشار اوراق مرابحه توسط نهاد واسط، این نهاد به وکالت از دارندگان اوراق، وجوه حاصل از عرضه اوراق را صرف خرید نقدی سهام شرکت مورد نظر از شخص ثالث نموده و سپس اوراق سهام را در قالب قرارداد مرابحه به بانی واگذار می کند. بانی در سررسیدهای معین نسبت به تسویه ثمن سهام خریداری شده اقدام می‌نماید.

دارندگان اوراق مالکان مشاع مطالباتی هستند که بر اساس قرارداد مرابحه حاصل شده است. این اوراق دارای بازدهی ثابت و قابل خرید و فروش است.

مصوبات کمیته فقهی

کمیته بعد از بررسی موضوع، به جمع‌بندی ذیل رسید:

1-      اوراق مرابحه مبتنی بر سهام، همان اوراق مرابحه‌ای است که دارایی پایه آن، «سهام» می‌باشد. لذا با توجه به تصویب کلیات اوراق مرابحه، از نظر شرعی، اشکال فقهی بر این نوع از اوراق مرابحه وجود ندارد.

2-      شایان ذکر است که چنانچه خریدار سهام (بانی) با فروشنده سهام از نظر مالکیت متحد باشد، انتشار این اوراق مرابحه با مشکل بیع‌العینه مواجه می‌شود؛ زیرا در این صورت شرکت واسط با استفاده از وجوه سرمایه‌گذاران، سهام را از شرکت فروشنده که تحت مالکیت خریدار (بانی) است، به صورت نقد خریده و به صورت نسیه به خریدار (بانی) می‌فروشد و این همان بیع‌العینه بوده که از نظر شرعی باطل است.

 

منبع: پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه -سنا-

کد خبر 387929

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =