۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
آخرین وضعیت موسسات مالی غیرمجاز

گر چه آخرین گزارش از عملکرد مراجع ذیربط بیانگر روند رو به جلو در ساماندهی موسسات اعتباری غیرمجاز و تکلیف جدی‌تر برای دریافت مجوز است، اما در سویی دیگر بخش قابل توجهی از این موسسات همچنان خارج از چارچوب قانونی و دستورالعمل‌های بانک مرکزی به فعالیت خود ادامه می‌دهند، غیر مجازهایی که بازهم اولتیماتوم گرفتند.

اخیرا سخنگوی قوه قضائیه عملکرد این قوه در یک سال گذشته را تشریح کرد، گزارش سالانه ای که بخش بانکی خاصه بازار غیرمتشکل پولی از مهمترین اجزاء آن بود.

سه موسسه در خطر انحلال

در گزارش عملکرد قوه قضائیه و آنطور که محسنی اژه ای اعلام کرده است در کنار 31 بانک دولتی و خصوصی که در حال حاضر در شبکه بانکی فعالیت می‌کنند در بین تمامی موسسات مالی فعال، 9 موسسه بزرگ مورد شناسایی قرار گرفته‌اند که از این بین سه موسسه دارای مجوز فعالیت بانک مرکزی هستند. عسکریه، توسعه و کوثر همان سه موسسه مورد اشاره سخنگوی قوه قضائیه هستند.

وی از سه موسسه در حال دریافت مجوز هم سخن گفته که دو مورد آن بنابر اعلام قبلیتهرانفر- معاون نظارت بانک مرکزی- موسسه آرمان و نور بوده و سومین مورد هم می‌تواند به بانک مهر اقتصاد اشاره داشته باشد.

اما اژه‌ای از سه موسسه دیگر که مجوزی هم ندارند سخن گفته که با توجه به اسامی شش موسسه قبلی بررسی موسسات مالی فعال نام سه موسسه دیگر را مشخص می کند، موسساتی که در صورت عدم ورود برای مطابقت خود با قوانین بانک مرکزی با آنها برخورد خواهد شد و بعید نیست سرانجامی مانند موسسه میزان داشته و منحل شوند. برخوردی که قوه قضائیه هم اخیرا نسبت به آن هشدار داده است.

590 تعاونی غیرمجاز

آمارهای سخنگوی قوه قضائیه حاوی خبری در مورد فعالیت 590 شرکت تعاونی غیر مجاز هم بود، آمار چشمگیری که در مقابل آن 145 تعاونی مجوز فعالیت داشته و روند انطباق در بین آنها کند پیش می رود به گونه‌ای که در حال حاضر فقط یک مورد دیگر در حال کسب مجوز است.

300 لیزینگ آزادند هر چه می خواهند بکنند

در سویی دیگر لیزینگ ها (شرکت های واسپاری) بخش مهم دیگری از موسسات اعتباری هستند که با وجود اهمیت فعالیت و برخورد مردم با این شرکتها تنها 33 مورد تعهد قانونی داشته و نطارت بانک مرکزی بر آنها وجود دارد.

درحالی گزارش قوه قضائیه نشان می دهد که 300 لیزینگ مجوز فعالیت نداشته و سرمایه های مردم در آنها در خطر است که گویای این مهم نیز است که 74 شرکت لیزینگ در حال دریافت مجوز از بانک مرکزی بوده و درآینده ای نزدیک از اعتبار بیشتری برخوردار می شوند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

 

کد خبر 387832

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =