سهامداران احساس می کنند بورس متولی ندارد

بازار سرمایه در حالت بلاتکلیفی به سر می برد و سهامداران ترس و واهمه ای دارند که این امر متأثر از ابهامات موجود در بورس و عدم تحقق وعده و وعیدهای مقامات ارشد دولتی برای حمایت از بازار سرمایه بوجود آمده و موجب شده تا سهامداران نتوانند تصمیم مناسبی برای سرمایه گذاری اتخاذ کنند.

میررضا صادقی افزود: در شرایط کنونی بازار سرمایه بیشتر چوب بی اطمینانی و بی اعتمادی نسبت به حمایتهای متولیان بازار سرمایه و دولت را می خورد تا ریسک سیستماتیک. چراکه سهامداران احساس می کنند بورس متولی ندارد و هیچ حامی نه از نظر مطالبات برحق سهامداران از جمله بلاتکلیفی صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی و معادن و دیگر صنایع وجود ندارد. این امر موجب شده تا در حال حاضر اخبار مالی ، اقتصادی وسیاسی مثبت اثرات بسیار کم واخبارمنفی اثرات مخربی را بر قیمت سهام داشته است.

وی با بیان اینکه بی اعتمادی در بازار سرمایه افزایش یافته، ادامه داد: عدم اعتماد نسبت به عملکرد مدیران در رأس همچون تأیید و تکذیب اخباری همچون ورود بانکها به بازار سرمایه جهت حمایت و تزریق نقدینگی سبب شده تا سهامداران به سمت بازارهای رقیب با بورس همچون بازار پول یا خرید اوراق مشارکت روی آورند.

شرایط کنونی به گونه ای شده که حتی فعالان و کارشناسان حرفه ای به اطلاعات و صورتهای مالی شرکت ها و اخبار مثبت و منفی منتشر شده توجهی نمی کنند.

این کارشناس بازار سرمایه بازگشت اعتماد به بازار سرمایه را راهکار اصلی برای برون رفت از وضعیت فعلی برشمرد و در این خصوص گفت: قوانین و مقررات همچون نرخ خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی و نیز قیمت فروش فرآورده های نفتی می بایست تعیین تکلیف شود تا مدیران این شرکت ها با اتکا به آن ها صورتهای مالی عملکرد میاندوره ای خود را منتشر کنند و سرمایه گذاران نیز بر اساس آنها تحلیل کنند. چراکه در شرایط فعلی صورتهای مالی عملکرد 12 ماهه اخیر شرکت های پالایشی قابل اتکا نیست و این مجموعه ها نمی توانند صورتهای مالی عملکرد سه ماهه خود را ارائه کنند.

علاوه بر این، می بایست از لحاظ حمایت و پشتیبانی از سهامداران و ایفای تعهدات و وعده ووعیدها برنامه های جدی اجرایی شود تا سهامداران بار دیگر نسبت به پتانسیل های بورس اطمینان حاصل کنند.

نایب رییس هیأت مدیره شرکت کارگزاری توسعه سرمایه دنیا در پایان افزود: تداوم روند نزولی موجب شده تا پتانسیل هایی که بازار سرمایه در صورت دستیابی به توافق جامع هسته ای برای حرکت در مسیر رشد داشته، کاهش یابد. از این رو انتظار می رود در صورت گشایش ارتباطات سیاسی با رشد 10 تا 15 درصدی قیمت سهام شرکت های بورسی مواجه شویم و در این شرایط در صورتی که حمایتی از این بازار نشود، بار دیگر بورس با روند نزولی همراه می گردد.

کد خبر 387753

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =