اندر حکایت نکات بورسی رییس جمهور

دیروز بعد از یک و نیم سال ریزش پیاپی شاخص بورس، رییس جمهور درباره بازار سرمایه حدود یک و نیم دقیقه صحبت کرد. این درحالی است که صحبت های رییس جمهور محترم نکات خاصی برای اهالی بازار در بر نداشت . هرچقدر فعالان و سهامداران زیاندیده گوش خود را بیشتر تیز می کردند، امیدهایشان برای حمایت دولت از بازار کمتر می شد.

اگرچه فرمایشات رییس جمهور محترم نکات تازه ای نداشت اما کلید واژه های آشنای ایشان ما را بر آن داشت کمی با این کلیدواژه ها شوخی کنیم تا لااقل دست فعالان بازار سرمایه از این مصاحبه خالی نماند.

رییس جمهور فرموده اند بازار سرمایه برای دولت مهم  و دولت مواظب است تا بازار دچار حباب نشود! بازار سرمایه صرفا بعد از رونق اقتصادی باید رشد کند و سهامداران باید بلند مدت فکر کنند. سال سختی (سال 94 ) پیش رو داریم.

با بررسی کلیدواژه های دکتر روحانی می توانیم مختصات تفکر راهبردی دولت و مشاوران اقتصادی دولت در خصوص بازار سرمایه را ترسیم کنیم.
دولت در بازار دخالتی ندارد ولی دوست دارد که بازار شفاف باشد: بالابرود وارد می شویم، پایین بیاید نگاه می کنیم. اصولا تا زمانیکه حباب در حال ترکیدن است، ما با شما کاری نداریم. بازار باید خیلی شفاف پایین بیاید.
دولت بر بازار نظارت می کند: بالا برود، با نظارت پایین می آوریم.
باید بازارسرمایه را بلندمدت نگاه کنیم: امسال خبری نیست! چند سال دیگر هم باید ضرر بدهید!
اساس بازار سرمایه به رونق اقتصادی وابسته است: سهامداران باید منتظر رونق اقتصادی باشند که انشااله از سال بعد محقق می شود و امسال سال سختی است. هر گونه رونق بازار با ترکاندن حباب مواجه خواهد شد.
جلوگیری از تشکیل حباب: به نظر می رسد دولت معتقد است بازار سرمایه در صورت توافق هسته ای با حباب مواجه خواهد شد در حالیک ه هنوز رونقی در تولید نداریم. بنابراین اینطور استنباط می شود که در صورت توافق هسته ای در سال سخت پیش رو و عدم رونق اقتصادی در سال 94، هرگونه رشد بی دلیل با ترکاندن حباب بوسیله یک کلید معروف مواجه خواهد شد و اینکار هم به هیچ عنوان دخالت در بازار محسوب نمی شود و نامش نظارت و جلوگیری از حباب است.
بلند مدت بازار مثبت است: چه کسی است که الان نداند بلندمدت بازارسرمایه چقدر جذاب است. با قیمت های فعلی با دید 45 ساله و 120 ساله بازار سرمایه بسیار جذاب است. از آخرین باری که یک وزیر دولتی سیگنال ارزندگی و ورود به بازار را صادر کرده بود، 30-40 درصد از قیمت های سهام بورسی ریزش داشته اند. الان وقت خرید سهام است!
یک موقع فکر نکنید که دولت چند میلیارد دلار ناقابل از ثروت خود در شرکت های دولتی را در اثر عدم حمایت از بازار سرمایه از دست داد! اگر هم از دست داد اشکال ندارد در بلند مدت چندین برابرش بر می گردد. چه اشکالی دارد این کاهش ارزش خیلی شفاف اتفاق بیفتد؟
یک موقع فکر نکنید دولت در حال تحریک بازار مسکن است و اعتقاد شدید دارد که ملک که رونق بگیرد همه صنایع رشد می کنند! مثلا وقتی ملک رونق پیدا کند بهره مالکانه کاهش می یابد و نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی کاهش می یابد!(تحلیل تکنو کلید!)  قرار شده برای خرید مسکن، علاوه بر n مدل وام ، دولت پول " دستی" هم بدهد به خریداران!
حمایت بانک ها را دیدید؟ بانک سپه و ملت و ملی ( همین الان اس ام اسی دریافت کردم که  به دلیل بردن نام بانک ملی در تحلیل، 5000 تومان حق ستاب - سامانه تحلیل های آبکی- از حسابم کسر شده است!) از بازار حمایت کردند و پول خردهای باجه ها را وارد بازار سرمایه کردند!
رونق اقتصادی هم نزدیک است، تورم به هسته سختش رسیده و اگر یه مقدار دیگر به صنایع فشار بیاوریم و اجازه رشد قیمت محصولاتشان را ندهیم  هسته تورم هم می شکند و تورم منفی می شود و  بنگاه ها کمرشان کاملا شکسته می شود و در نهایت در بستری کاملا شفاف  قلنج و  حباب از داخل کمر شکسته سهامداران هم به خوبی خارج می شود!
فقط یک سوال باقی مانده که اگر خدای نکرده توافق انجام نشود، دولت تدبیری برای حباب منفی بازار دارد؟ هیجان منفی را چطور می خواهد کنترل کند؟ در آن روز دیگر نه ریشی به صورت سهامداران) باقی می ماند و نه حبابی . آنجاست که به افق های دور دست می نگرم! چه بازار شفافی! 
 
منبع: شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو)
کد خبر 387752

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =