معلوم نیست دولتمردان با چه هدفی اعداد و ارقام را مطرح می کنند

غلامرضا کردزنگنه که خود را مرد اول خصوصی سازی ایران می نامد و مبدع واژه " خصولتی" است به اظهارات معاون اول رئیس جمهور درباره سرنوشت ۱۰۰ میلیارد دلار از واگذاری ها واکنش نشان داد.

غلامرضا کردزنگنه که بعد از 5 سال ریاست در سازمان خصوصی سازی از مرداد 89 از این سازمان خداحافظی کرده ، به اظهارات معاون اول رئیس جمهور درباره سرنوشت 100 میلیارد دلار از واگذاری ها واکنش نشان داد.

وی که مبدع واژه "خصولتی" بوده و معتقد است در زمان مدیریت وی بر سازمان خصوصی‌سازی  یکی از سالمترین و بهترین خصوصی‌سازی‌های دنیا انجام شده و مرد اول خصوصی سازی ایران است، به نسیم گفت: محاسبه های آقای جهانگیری بر مبنای دلار 900 تومان است. زیرا رقم واقعی برهمین مبنا، رقمی بالغ بر 90  تا 100هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به قسطی بودن درآمدهای حاصل از خصوصی سازی بیان کرد: اما این درآمد 90 تا 100 هزار میلیارد تومانی، به طور کامل نقدی نبود. زیرا بیشتر خصوصی سازی هایی که در دولت قبل انجام شده، به شکل اقساط بوده است. این اقساط از سه سال تا 10 سال بوده و به طور مثال مخابرات طی اقساط 8 ساله واگذار شده یا اقساط برخی از شرکت های وزارت نیرو به همین صورت بسیار طویل المدت بوده است.

کردزنگنه تصریح کرد: هیچ کدام از درآمدها به شکلی نبوده که به طور سریع و یک ساله وارد درآمدهای دولت شود . در حال حاضر اقساط واگذاری های قبلی هنوز هم ادامه دارد و دولت سال به سال اقساط آن ها را به عنوان درآمد دریافت می کند.

رییس سابق سازمان خصوصی سازی به پرداخت اخیر اقساط واگذاری مخابرات در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: در خصوص مخابرات، اخیرا در دولت جدید در طول یک یا دو سال اخیر، سالی 30 تا 40 هزار میلیارد بابت مخابرات نصیب دولت یازدهم شده است.

کردزنگنه در پاسخ به اظهارنظر معاون اول رئیس جمهور درباره این که مشخص نیست دولت های نهم و دهم این درآمد ر ا صرف چه مواردی کرده اند، خاطرنشان کرد: چگونگی صرف شدن درآمدهای حاصل از خصوصی سازی در خود قانون اصل 44 مشخص شده و در بودجه و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری هم آمده است. بحثی که در مجلس مطرح شد، این بود که درآمدها در چارچوبی که قانون تعیین کرده بود هزینه نشد که این مسئله هم صحت دارد.

وی با اشاره به اظهارات جهانگیری در خصوص اینکه "در دولت قبل قرار بود درآمدهای حاصل از خصوصی سازی صرف تقویت تولید در بخش خصوصی شود" عنوان کرد: کل سیاست های اصل 44 برای توانمند سازی بخش خصوصی، کوچک سازی دولت و کاستن از بار مدیریتی و مالی قوه مجریه بود و نباید این را تنها منتهی به دوران آقای احمدی نژاد کرد. قانون خصوصی سازی به دنبال این بود، دولت کوچک و بخش خصوصی توانمند شود ولی خوب تا به حال به این هدف دست پیدا نکرده است.

وی با انتقاد از جمله جهانگیری که گفته " معلوم نیست درآمد حاصل از خصوصی سازی را چه کردند " اعلام کرد: این که درآمدهای حاصل از خصوصی سازی در جای خودش خرج نشده یک واقعیت است، اما این به معنای این نیست که درآمد حال از خصوصی سازی عاید شخص خاصی شده است. درآمدهای حاصل از خصوصی سازی به بودجه می آید، ولی کسی درآمد حاصل از آن را به حساب اشخاص نریخته است که آقای جهانگیری چنین حرفی را می زنند.

کردزنگنه ادامه داد: درآمدهای حاصل از خصوصی سازی به خزانه می آید و خزانه وزارت اقتصاد هم در غالب بودجه به دستگاهها پول می دهد، بنابراین مشخص نیست دولتمردان با چه هدفی این عدد و رقم ها را مطرح می کنند.

 

منبع: بورس پرس

کد خبر 387727

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =