فزونی عرضه نسبت به تقاضا را دلیل اصلی کاهش قیمت اوراق مسکن در ۸ ماه گذشته

رییس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس، دلیل اصلی کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در ۸ ماه گذشته را اعلام کرد.

علیرضا توکلی با اشاره به کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در ماه‌های اخیر، فزونی عرضه بر تقاضا را مهمترین دلیل تداوم کاهش قیمت‌ها عنوان کرد و درباره آخرین وضعیت قیمت اوراق تسهیلات مسکن اظهار داشت: گزارش‌های آماری از وضعیت قیمت اوراق تسهیلات مسکن در اردیبهشت ماه 94 حاکی از آن است که روند نزولی قیمت اوراق بر مبنای قیمت میانگین ماهانه در این ماه نیز ادامه داشته است.

وی افزود: میانگین قیمت ماهانه این اوراق که در شهریور ماه 93 به رقم بی سابقه 95 هزار تومان رسیده بود، از مهرماه گذشته روند نزولی خود را به صورت مستمر ادامه داده به گونه‌ای که میانگین قیمت معاملاتی این اوراق در اردیبهشت ماه جاری به 72 هزار تومان رسیده است. اگر بخواهیم دلیل تداوم کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن را واکاوی کنیم باید فزونی عرضه نسبت به تقاضا را دلیل اصلی کاهش قیمت اوراق در 8 ماه گذشته عنوان کرد.

به گفته رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس، در 8 ماه گذشته بیش از 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن توسط بانک مسکن در فرابورس عرضه شد که از این حجم، تنها 3 هزار و 200 میلیارد تومان توسط مردم مورد استفاده قرار گرفته و همین کاهش نسبی تقاضا در مقایسه با عرضه اوراق، سبب کاهش قیمت این اوراق شده است.

توکلی اضافه کرد: البته اوراق تسهیلاتی که طی این دوره توسط بانک مسکن در بازار عرضه شده اما توسط مردم استفاده نشده است، ممکن است در ماه‌های آینده توسط مردم مورد استفاده قرار بگیرد کما اینکه در سال گذشته برای مدتی تقاضا از عرضه پیشی گرفت و اوراق استفاده نشده ماه‌های قبلی، طی آن دوره توسط مردم مورد استفاده قرار گرفت.

 

منبع: بورس پرس

کد خبر 387689

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =