علت عدم حمایت بانکها از بورس مشخص شد

با کمک دولت و تسهیل این قوانین و همچنین لغو تحریم و توافق نهایی امنیت برای سرمایه گذاران خارجی در بازار بورس با افزایش و نوسانات شدید این روزها با کاهش همراه خواهد شد و هم در کنار این سرمایه های خارجی، سرمایه ی داخلی که جذب بازارهای رقیب همچون، طلا، مسکن و بانک شده به بازار سرمایه باز می گردد و نقدینگی بازار نیز افزایش پیدا کند.

با توجه به روند اخیر بازار بورس، اخباری که می توانست اثرات مثبت و خوبی بر بازار سرمایه کشور داشته باشد همچون افزایش نرخ بهره بانکها، وام های مسکن و دستورات حمایتی مسئولین بودند که بازار نسبت به آنها کاملاً بی توجه است.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز ضمن بیان مطالب فوق اظهار داشت: علاوه بر اینها بحث مذاکرات نیز همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و به همین علت مشکلات بخش واقعی اقتصاد همچنان پابرجاست. همچنین در داخل کشور نیز یکسری از قوانین مثل قوانین وزارت نفت، صنعت و معدن و وزارت اقتصاد که طی سالهای اخیر به شرکت های بورسی فشار وارد کرده، وجود دارد.

مجتبی یگانه فرد در ادامه افزود: با کمک دولت و تسهیل این قوانین و همچنین لغو تحریم و توافق نهایی امنیت برای سرمایه گذاران خارجی در بازار بورس با افزایش و نوسانات شدید این روزها با کاهش همراه خواهد شد و هم در کنار این سرمایه های خارجی، سرمایه ی داخلی که جذب بازارهای رقیب همچون، طلا، مسکن و بانک شده به بازار سرمایه باز می گردد و نقدینگی بازار نیز افزایش پیدا کند.

وی به کاهش نرخ بهره بانکها اشاره کرد و گفت: این کاهش در نرخ بهره بانکها از ابتدا نیز مشخص بود تأثیر چندانی بر بازار نخواهد داشت چراکه صکوکی که در بورس معامله می شود به راحتی می تواند جانشین این نرخ بهره شود و با این دستورات مشکلات بازار سرمایه حل نخواهد شد.همچنین بحث حمایت بانکها از بورس نیز محقق نخواهد شد چراکه بانکها نیز در مقابل سهامداران خود باید جوابگو باشد و حاضر نیستند امروز سهمی را بخرند که چند روز دیگر مجبور به فروش آن با ضرر باشند.

یگانه فرد در خصوص افزایش دامنه نوسان قیمت سهام شرکت های بورسی اظهار داشت: این حرکت بسیار خوب و تأثیر گذار خواهد بود و به مرور همچون دیگر بازارهای دنیا این محدودیت نوسان باید حذف گردد چراکه با افزایش این دامنه نوسان، سهامداران جز که اطلاعات داخلی ندارند اسیر صف خرید یا فروش نشده و قیمتها با توجه به اخبار و اطلاعیه های جدید سریعاً تعدیل می شود و کارایی بازار و درجه نقد شوندگی آن با افزایش و ریسک معاملاتی بورس با کاهش همراه خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به جذابیت قیمت سهام و پی بر ای بازار افزود: شرایط در حال حاضر بسیار مناسب است تا بازار سرمایه خودی نشان دهد که این کار تنها با ایجاد تحرک در طرف تقاضا انجام خواهد شد و برای آن افزایش تقاضا باید ریسک سیستماتیک بازار کاهش پیدا کند و دولت برنامه ریزی بلند مدت برای آن داشته باشد.

یگانه فرد با اشاره به روند مذاکرات و تأثیر لغو تحریم ها بر صنایع موجود در بازار اظهار داشت: صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی که یکی از صنایع با مزیت کشور می باشند و بخش زیادی از بودجه کشور نیز به فروش در این صنایع وابسته است با توجه تحریم ها در حال حاضر با کاهش فروش و کمبود نقدینگی روبرو شده که در صورت شکست مذاکرات بیشترین ضربه را خواهد دید، اما در صورت لغو تحریم ها و انجام یک توافق نهایی، با افزایش صادرات قسمتی از کسری بودجه دولت جبران شده و علاوه به بهبود این صنایع اثر خود را بر طرح های عمرانی کشور خواهد گذاشت که در این صورت صنایع وابسته همچون فولاد و سیمان نیز با روند رو به بهبودی همراه می شود.

وی در پایان اظهار داشت: اگر شرایط فعلی در آینده نیز ادامه پیدا کند، شرکت های پتروشیمی، پالایشگاهی، شرکت های صادرات محور و همچنین شرکت های سرمایه گذاری که در این صنایع سرمایه گذاری کرده اند ضربه خواهند خورد. همچنین با توجه به ورود به فصل مجامع و مشکلات بازار سرمایه به نظر می رسد از آنجایی که شرکتها با مشکل نقدینگی همراهند تمایلی به تقسیم سود نداشته باشند.

کد خبر 387579

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =