۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
انتقاد رئیس بورس از بانک مرکزی

رئیس سازمان بورس، شاخص کل را به مثابه دماسنج اقتصاد تعبیر کرد و نسبت به اتخاذ سیاست‌های پولی بانک مرکزی در تاثیرگذاری بر بازار سرمایه انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد فطانت امروز در نشستی خبری در مورد وضعیت و عملکرد بورس کشورمان گفت: نسبت پی به ای بورس (نسبت قيمت به سود) در حال حاضر ۵.۲۲ و فرابورس ۶.۹۷ است. ارزش بورس ۲۸۲ هزار میلیارد تومان و ارزش فرابورس ۵۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. جمع دارایی شرکت‌های بورسی ۸۰۰ هزار میلیارد تومان و بدهی آنها ۶۳۷ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: حقوق صاحبان سهام در مقایسه با ارزش بازار شرکت‌ها بورسی ۱.۷ برابر است. در فرابورس جمع دارایی شرکت‌ها ۸۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و بدهی‌های فرابورسی‌ها ۶۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و جمع حقوق صاحبان سهام فرابورسی ۲۱ هزار میلیار تومان است.

وی گفت: براساس مصوبه مجلس در مورد شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ بند ۶ اصلاحی، برخی شرکت‌ها و بنگاه های اقتصادی موظفند ارقام و اعداد و صورت‌های مالی خود را به سازمان بورس ارائه دهند. این موسسات شامل موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی موضوع ماده ۵، نهادهای نظامی و انتظامی، نهادها و سازمان‌های خیریه، نهادها و سازمان‌های وقفی و بقاع متبرکه، کلیه صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری وابسته به دستگاه‌های اجرایی و نهادهای انقلاب اسلامی می‌شود. این شرکت‌ها در صورتی استثنا هستند که از شورای امینت ملی استثنای خود را اخد کرده باشند.

وی با بیان اینکه هیچ یک از این شرکت‌ها اطلاعات خود را تا به امروز به سازمان بورس ارائه نکرده‌اند، افزود: آنها می توانند به صورت کاغذی و الکترونیکی اطلاعات و صورت‌های مالی خود را به سزمان بورس اعلام کنند، این در حالی است که در جلسات مجلس و کمیسیون اصل ۴۴ اجرای این قانون مورد تاکید قرار گرفته است.

انتشار مستقیم اطلاعات ناشرین

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: پیش از این، اطلاعات ناشرین بورسی به صورت غیر مستقیم اخذ می شد و پس از بررسی های کارشناسی یا به شرکت‌ها بازخورد پیدا می کرد تا اصلاحاتی بر روی این اطلاعات صورت گیرد و یا اینکه منجر به انتشار می شد اما با تغییر رویه قرار است از ابتدای خرداد ماه امسال انتشار اطلاعات کلیه ناشرین در سامانه کدال به صورت مستقیم باشد و بررسی های ما پس از انتشار اطلاعیه ها صورت خواهد گرفت، بنابراین ناشرین باید با دقت بیشتری نسبت به انتشار اطلاعیه ها دقت کنند و مسئولیت ابهام، نقص و اشکال در اطلاعات متوجه هیات مدیره و مدیران این شرکت‌ها خواهد بود.

فطانت بیان کرد: از ابتدای خرداد ماه امسال دامنه نوسان شرکت‌های بورسی مورد معامله با یک درصد اضافه شدن از ۴ به ۵ تغییر می کند. یعنی به صورت روزانه هر سهم مورد معامله می تواند ۵ درصد مثبت یا منفی مورد معامله قرار گیرد که امید است این اقدام منجر به کاهش صف‌ها و بازگرداندن رونق به بازار شود.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در مورد دیگر اقدام صورت گرفته برای شفافیت بیشتر بازار سرمایه گفت: در جهت افزایش شفافیت اطلاعات بازار و اینکه بازار متوقف بر اطلاعات سه ماهه نباشد از شرکت‌ها درخواست کرده ایم که آمار تولید و فروش خود را به صورت ماهانه و اختیاری منتشر کنند. در فاز اول خودروسازان اطلاعات را ماهانه منتشر می کنند و این موضوع به بقیه شرکت‌ها تعمیم پیدا می کند.

وی تصریح کرد: سال گذشته مجوز افزایش سرمایه ۲۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی را به شرکت ها دادیم که نصف این رقم به صورت مشخص ثبت شده است. این در حالی است که سود شرکت ها تا تیر ماه به صورت تدریجی اعلام خواهد شد و براساس آن پیش بینی می شود که ۴۰ هزار میلیارد تومان سود توزیع می شود. بنابراین بهتر است که شرکت ها فرصت افزایش سرمایه برای تعمیم مالی بنگاه ها را به چرخه بیندازند و از بازار سرمایه برای تامین مالی استفاده کنند.

فطانت افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر اخبار خوبی از قبیل افزایش قیمت نفت، کاهش نرخ سود، مذاکرات هسته ای و غیره به بازار وارد می شود، امیدواریم با توجه به این شرایط، آثار آنها را در بازار شاهد باشیم.

صندوق توسعه بازار را ما مدیریت نمی‌کنیم

فطانت در مورد انتقاداتی که نسبت به عملکرد صندوق توسعه بازار و دخالت آن مطرح می شود، گفت: صندوق توسعه بازار از جمله نهادهای مالی تحت نظارت بورس است و مدیریت آن در دست ما نیست. پیش از این، مدیریت آن در دست یک شرکت تامین سرمایه بود که در حال حاضر به مرکز مالی ایران منتقل شده است. از صندوق خواسته‌ایم که سایت خود را راه اندازی کند و اطلاعات مربوط به پورتفوی و غیره را در سامانه به صورت آنلاین در اختیار سهامداران قرار دهد و این سامانه در جهت شفافیت فعالیت بازار به زودی راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه این صندوق ابزاری بود که اگر خوب از آن استفاده می شد، می توانست در بازار موثر باشد، افزود: نسبت به شفافیت عملکرد این صندوق باید اقدام شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما شاهد کمبود نقدینگی در بازار سرمایه هستیم که ناشی از برخی سیاست‌ها از جمله سیاست‌های پولی بانک مرکزی، نرخ بهره، سپرده قانونی، نرخ سپرده غیر بانکی، نرخ شکنی برخی موسسات غیر مجاز و نرخ بازده بدون ریسک از طریق موسسات است و اینها همگی بر رفتار بازار سرمایه تاثیرگذار است. البته مسئولان نسبت به کاهش نرخ سود بانکی به دفعات تاکید کرده اند.

وی تصریح کرد: سود بانک‌ها از بارزترین نکاتی است که بر روی بازار سرمایه تاثیر می گذارد و شاخص بورس نماینده وضعیت اقتصادی است و انعکاس خود را بر روی شاخص خواهد گذاشت.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد افت شاخص و وضعیت فعلی که بازار سرمایه برای سهامداران ایجاد کرده است، گفت: پتانسیل بازار بسیار خوب است و عوامل تاثیرگذار در بازار سرمایه از جمله بحث مذاکرات مثبت است اما به این معنا نیست که بتوانیم در مورد قیمت‌ها و خرید و فروش‌ها اجبار کنیم که تصمیم گیری‌های سهامداران براساس آنها صورت گیرد. هرکس در بازار فعال است از بلوغ فکری و تجربه بالایی نسبت به بقیه فعالان سایر بازارها برخوردار است و براساس تحلیل و اینکه کدام سهم در چه شرایطی قرار دارد، خرید و فروش می کند و سیاست‌ها  و استراتژی هر فرد و تصمیم برای ورود و خروج به این بازار با هر قیمتی توسط خود آنها صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: همیشه از اینکه بخواهیم توصیه خاصی نسبت به سهامی بکنیم، احتراز کرده ایم و اینکه شرایط بازار سرمایه پر پتانسیل است، تحمیل شخصی بنده است و لزوما اینکه این نظر بر بازار حاکم شود، نیست.

قیمت هر سهم بازار زیر ۱۰ سنت است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه نقش شرکت‌های مشاور معرفی سهام ارزنده به بازار است، افزود: قیمت هر سهم بازار زیر ۱۰ سنت است و در هیچ کجای دنیا قیمت سهم اینگونه نیست. از دی ماه سال ۹۲ تا امروز بازار اینگونه است اما این وضعیت به پایان خواهد رسید و فصل رونق بورس دوباره شروع خواهد شد.

فطانت در مورد تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس از بازار سرمایه گفت: چنین چیزی توسط مجلس مطرح و اعلام نشده است ولی ما به صورت روزانه و در کمیسیون‌های مختلف مجلس حاضر شده و به آنها پاسخ می دهیم اما برای بازگرداندن رونق به بازار، سازمان ابزاری به تنهایی در اختیار ندارد.

وی ادامه داد: این دغدغه در کشور در مورد بازار سرمایه نشان می دهد باید تمام تصمیم گیران و کلیه تصمیم گیری‌های اقتصادی دقیق تر و با توجه به عواقب تصمیم گیری در تمام بخش‌های اقتصادی از جمله در شاخص بورس که دماسنج اقتصاد است، اتخاذ شود.

رفتار حقوقی‌ها؛ عارضه جدی بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه رفتار شرکت‌های حقوقی همواره مورد مطالبه است، گفت: امسال حمایت جدی از طریق حقیقی‌ها در بازار وجود داشته است اما رفتار برخی حقوقی‌ها در بازار سهام تاثیر گذاشته که منفی و نابهنگام بوده است. در این زمینه که جلوی خرید و فروش حقوقی ها در بازار را بگیریم و از عرضه سهام توسط آنها جلوگیری کنیم، چنین ابزاری در اختیار نداریم. تجربه خوبی از رفتارها، ممانعت‌ها و سختگیری‌ها نسبت به جلوگیری از فروش حقوقی‌ها در ذهن بازار نیست. یکی از عارضه های جدی بازار رفتار حقوقی است.

وی با اشاره به اینکه جلسات مستمری داشتیم و این موارد را به حقوقی‌ها گوشزد کردیم و حرف‌هایی هم آنها دارند، افزود: تنها ابزار اخلاق و توصیه های اخلاقی کارساز نیست و ابزار دیگری نیاز است ولی در شرایط ویژه از آنها می خواهیم که عرضه نداشته باشند.

فطانت تاکید کرد: سازمان خصوصی سازی هم در زمان رونق بازار باید به وضعیت عرضه ها توجه کند و به جد از آنها از کانال‌های مختلف تقاضا کرده ایم که عرضه ای نداشته باشیم. برای اینکه بازار به رونق برسد، نیاز است در کنار حقوقی‌ها، حقیقی‌ها هم نقش داشته باشند.

افزایش دامنه نوسان از خرداد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه اظهارداشت: بعد از انتشار شاخص‌های جدید و اصلاح حجم مبنا مقرر شده است تا دامنه نوسان قیمت سهام با تغییراتی مواجه شود، بنابراین از ابتدای خرداد‌ماه دامنه نوسانات شرکت‌های بورسی با یک درصد افزایش از ۴ به ۵ درصد می‌رسد. بدین ترتیب روزانه قیمت سهام می‌تواند با ۵ درصد افزایش یا کاهش مورد معامله قرار بگیرد که امیدواریم این تغییر بتواند در روان‌سازی بازار سرمایه و برگشت رونق به این بازار نقش موثری ایفا کند.

به گفته وی، همچنین از ابتدای خرداد‌ماه اطلاعات ناشرین به صورت مستقیم روی سامانه کدال قرار گرفته و سازمان بورس بررسی‌های خود را پس از انتشار اطلاعیه آن انجام می‌دهد، بنابراین لازم است مدیران و اعضای هیات مدیره شرکت‌های بورسی با دقت بیشتری نسبت به ارائه اطلاعات اقدام کنند تا هیچ‌گونه نقصی در اطلاعات ارائه شده وجود نداشته باشد و اطلاعات با کمترین ابهام مواجه نشود.

کد خبر 387492

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =