رویکرد ما قبل از مواجه با یک اتفاق، حفظ و پنهان شدن از آن به منظور جلوگیری از عواقب و آثارش است. بنابراین تعجبی ندارد که این نگاه محافظه‌گرایانه در اقتصاد و بازار هم مشهود باشد. بی‌میلی به شفاف‌سازی در صدر عوامل بازدارنده برای ورود شرکت‌های بزرگ و متوسط به بازارسرمایه است.

رویکرد ما قبل از مواجه با یک اتفاق، حفظ و پنهان شدن از آن به منظور جلوگیری از عواقب و آثارش است. بنابراین تعجبی ندارد که این نگاه محافظه‌گرایانه در اقتصاد و بازار هم مشهود باشد. بی‌میلی به شفاف‌سازی در صدر عوامل بازدارنده برای ورود شرکت‌های بزرگ و متوسط به بازارسرمایه است.البته مدیران این شرکت‌ها بخاطر دردسرهای مالی و مالیاتی حاضر به افشای اطلاعات شرکتشان در نگاه عمومی نیستند، اما شاید این مدیران از مزایای آن در کنار این دردسرها آگاهی ندارند.

اگر شرط ورود به تالار شیشه‌ای تنها شفافیت است و خود این موضوع یک مزیت است. شفافیت و ارائه صورت‌های مالی رمزگشای خیلی از گره‌های بهره‌وری و برانگیخته‌کننده نظر بسیاری از کارشناسان مالی است. برای مثال اگر شرکت الف در تابلوی بورس درج شود از فردای آن مدیران شرکت نمای کار و تلاش خود را متغیری به نام قیمت می‌بینند که دنیایی از مفاهیم در ورای آن است. 


منتقدین مالی نیز با نقد کار شرکت الف ریسک‌های سیستمی و غیرسیستمی را گوشزد می‌کنند و مدیران زوایای جدیدی از کار و گره‌های تجارت خود را می‌بینند. به‌علاوه، بورس بهترین محل برای جذب پول ارزان است. گسترش هر تجارت نیاز به سرمایه دارد و این دقیقا هدف اصلی بازارسرمایه است که عرصه را بر صنعتگران باز کند. سخن آخر، آگاهی و تبلیغ انگیزه ورود به بورس را بیشتر می‌کند.

  • سجاد امیری-مشاور صندوق های کارگزاری بورسیران
  • شماره۳۳۳ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۵