کیش زنجیره اتصال اقتصاد ایران به اقتصاد دنیا را تقویت می‌کند

اتاق ایران یکی از شرکت کنندگان نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۱۹ است. دلیل اتاق ایران برای شرکت در این نمایشگاه اهمیت استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه برای توسعه تجارت غیرنفتی کشور بیان شده، ضمن اینکه از اتاق‌های مشترک هم دعوت کرده‌اند تا در این نمایشگاه و نشست‌های تخصصی آن مشارکت داشته باشند.

 اتاق ایران یکی از شرکت کنندگان نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۱۹ است. دلیل اتاق ایران برای شرکت در این نمایشگاه اهمیت استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه برای توسعه تجارت غیرنفتی کشور بیان شده، ضمن اینکه از اتاق‌های مشترک هم دعوت کرده‌اند تا در این نمایشگاه و نشست‌های تخصصی آن مشارکت داشته باشند. مصاحبه‌ای در این زمینه با محسن عامری، مدیر سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران انجام شده است.
 
 هدف بخش‌خصوصی از شرکت در نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۱۹چیست؟
با توجه به شرایط فعلی کشور که تحریم‌ها باعث شده تا جذب سرمایه‌گذاری خارجی با چالش‌های خیلی گسترده‌ای مواجه شود و شرایط کشور یک شرایط پرریسک برای سرمایه‌گذاران خارجی جلوه کند، سعی شده که واقع بینانه‌تر با این موضوع برخورد شود و اگر درباره صادرات غیر نفتی صحبت می‌شود بازارهای هدف کجاست؟ که به صورت واقع بینانه، به بازارهای دور دست و اروپا دسترسی کمتری وجود دارد بنابراین بهترین کار تمرکز روی کشورهای همسایه است که حمل‌ونقل کالا به آنها آسانتر و اثر تحریم‌ها کمتر می‌شود. بنابراین هدف بخش خصوصی از حضور در این همایش این است که با برگزاری یکسری نشست‌های تخصصی که توسط اتاق‌های مشترک انجام می‌شود فرصت توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری با کشورهای منطقه را فراهم کند.
 بخش‌خصوصی با نشست‌ها در نمایشگاه کیش اینوکس به دنبال چه موضوعی است؟
ما می‌خواهیم به تجار و صادرکنندگان ایرانی بگوییم که چه پتانسیل‌هایی در هر کدام از کشورهای همسایه و هدف وجود دارد و چگونه می‌توانیم از این پتانسیل‌ها استفاده کنیم. از آنجا که اتاق‌های مشترک ارتباط نزدیکی با بازار کشورهای همسایه دارند تجربیات خود را در اختیار فعالان اقتصادی و تولیدکنندگانی می‌گذارند که تمایل دارند در روند توسعه و صادرات غیر نفتی کشور کمک کنند.
 این نمایشگاه چه فرصت‌هایی از بعد داخلی و خارجی برای بخش‌خصوصی کشور به همراه دارد؟
از آنجا که مدیران بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی در نمایشگاه کیش اینوکس حضور دارند این فرصت فراهم است تا شرکت‌های بخش خصوصی بتوانند از ظرفیت تأمین مالی بازار سرمایه و پولی کشور استفاده کنند. همچنین اتاق ایران به دنبال این است تا به صورت مشترک با سازمان بورس یکسری ابزارهای تأمین مالی برای شرکت‌های خصوصی غیر بورسی فراهم کند. زیرا عمده ابزارهای مالی بورس مربوط به شرکت‌های بورسی است. اما به اعتقاد ما شرکت‌های غیر بورسی هم باید بتوانند از ظرفیت ابزارهای مالی نوین استفاده کنند. نمایشگاه کیش اینوکس از بعد بین‌المللی هم برای بخش خصوصی دارای مزیت است به گونه‌ای که با حضور سرمایه‌گذاران خارجی فرصت و پیگیری مذاکرات برای فعالان بخش خصوصی فراهم خواهد شد. در واقع به دلیل تحریم نباید اتصال اقتصاد ما با اقتصاد دنیا قطع شود که برگزاری این نمایشگاه‌ها به تقویت این زنجیره کمک خواهد کرد. حقیقت امر این است که همچنان بازار ایران جذابیت‌های زیادی برای خارجی‌ها دارد به ویژه اینکه ارزش پول ما نسبت به ارزهای مرجع دنیا کاهش پیدا کرده که باعث شده قیمت تمام شده برخی از مبناهای تولید از جمله نیروی انسانی در ایران نسبت به سایر کشورها همسایه پایین تر است. از طرف دیگر، امنیت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خارجی اهمیت دارد که به نظر می‌رسد با برپایی این نمایشگاه دولت و بخش‌خصوصی کنار هم رویدادهایی را برگزار می‌کنند و نشان می‌دهند که با در کنار هم بودن به دنبال ایجاد فرصت برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر هستند. 

  • شماره۳۳۰ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۳
     
کد خبر 410181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =