موانع اجرایی قابل تامل

چند ماه پیش، ریاست سابق سازمان خصوصی‌سازی در مصاحبه‌ای گفته بود اگر بلد بودیم سهام ۴۹ شرکت را به ۴۹ میلیون نفر اختصاص دهیم، حتما این کار را انجام‌می‌دادیم.

چند ماه پیش، ریاست سابق سازمان خصوصی‌سازی در مصاحبه‌ای گفته بود اگر بلد بودیم سهام ۴۹ شرکت را به ۴۹ میلیون نفر اختصاص دهیم، حتما این کار را انجام‌می‌دادیم.
 این نشان می‌دهد هنوز طرحی برای اجرایی شدن نهایی نشده تا صاحب‌نظران در خصوص کم و کاست‌های آن به بحث و بررسی بپردازند، اما می‌توان موانع اجرایی شدن عرضه سهام عدالت را از جنبه‌های مختلف بررسی کرد. از جمله موارد موجود، بحث در خصوص حق رای سهام‌عدالت است. برخی از سهام موجود در پرتفوی سهام عدالت دارای سیاست‌های مدیریتی و کنترلی هستند که این امر خود مشکلاتی در سهامداری و حق رای پدید می‌آورد. از جمله راهکارهای اولیه پیشنهاد عرضه سهام در قالب صندوق‌های قابل معامله است. همچنین با توجه به این‌که تعداد افراد مشمول سهام عدالت بالغ بر ۴۹ میلیون نفر هستند.

اگر بنا باشد این تعداد افراد اقدام به دریافت کد معاملاتی کنند، باید دید که زیرساخت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن وجود دارد یا خیر. ظرفیت کارگزاری‌ها جهت پذیرش این سطح از متقاضی تعریف نشده و اگر تدبیری برای این معضل اندیشیده نشود، فرآیند عرضه سهام در بورس با مانع مواجه خواهد شد. همچنین سطح دانش مالی و بورسی سهام عدالت به اندازه کافی نیست و این دانش کم می‌تواند فرآیند عرضه و کشف قیمت را با مشکل مواجه کند.

اگر بنا باشد به محض قابل معامله شدن سهام تعداد زیادی سفارش فروش وارد سیستم معاملاتی شود قیمت‌ها نزول می‌کند و افراد دچار زیان می‌شوند. بر این اساس به طور یقین نیاز است ساز و کاری جهت مدیریت و بازارگردانی سهام ارائه شود.

  • جواد عشقی نژاد-مدیرعامل سرمایه گذاری مدیران اقتصاد
  • شماره۳۲۹ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۴
کد خبر 410172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =