تلاش برای ماندگاری درصندوق‌های سینا

کارگزاری بورس بهگزین را صندوق‌بازان قدیمی‌تر با صندوق مشترک سینا می‌شناسند، اما این تمام ماجرا نیست. البته به جز صندوق مشترک معین بهگزین که چندسالی‌است بازنشسته شده و به حالت انحلال درآمده دو صندوق دیگر نیز تحت مدیریت این مجموعه مشغول فعالیت هستند که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها مروری بر عملکرد آن‌ها نیز خواهیم داشت.

کارگزاری بورس بهگزین را صندوق‌بازان قدیمی‌تر با صندوق مشترک سینا می‌شناسند، اما این تمام ماجرا نیست. البته به جز صندوق مشترک معین بهگزین که چندسالی‌است بازنشسته شده و به حالت انحلال درآمده دو صندوق دیگر نیز تحت مدیریت این مجموعه مشغول فعالیت هستند که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها مروری بر عملکرد آن‌ها نیز خواهیم داشت.

رتبه‌ چهل‌ونهم در بین ۶۰ صندوق‌ سهامی 
پس از انحلال صندوق مشترک معین بهگزین، در حال حاضر صندوق مشترک سینا تنها صندوق سهامی این کارگزاری است. این صندوق که اکنون بیش از ۳ هزار روز از عمرش می‌گذرد، با اختصاص ۸۰ درصد از دارایی‌هایش به بازار سهام و تمرکز بر روی صنایع «محصولات شیمیایی»، «عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم» و «فلزات اساسی» ۵۰ درصد بازدهی در یک‌سال اخیر کسب کرده که این رقم بازدهی با توجه به عملکرد خوب سایر صندوق‌های سهامی در یک‌سال گذشته، نتوانسته جایگاهی بهتر از رتبه‌ چهل‌ونهم در بین ۶۰ صندوق‌ سهامی بازار را نصیب صندوق کند. بررسی روند تغییرات ترکیب دارایی‌های این صندوق نشان می‌دهد که در یک‌سال گذشته مدیران صندوق، باوجود تحرکات مثبت بازار سهام، سهم این بازار را در پرتفوی صندوق افزایش چندانی نداده و تنها در برهه‌هایی به جایه‌جایی اندک بین بازار سهام و بازار بدهی اکتفا کردند. همین امر باعث شده تا در کسب بازدهی از رقبایش عقب‌ بماند. نکته‌ بسیار مهم دیگر در مورد این صندوق آن است که در یک‌سال گذشته به جز یک‌ماه، در سایر ماه‌ها شاهد خروج سنگین نقدینگی از این صندوق بوده‌ایم که برای صندوق پارامتری منفی تلقی می‌شود.
بازدهی ۶۸ درصدی در سال گذشته
مردادماه ۱۳۹۴ نخستین صندوق بازارگردانی کارگزاری بورس بهگزین با نام صندوق «اختصاصی بازارگردانی بانک سینا» فعالیت خودش را آغاز کرد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق در یک‌سال گذشته با رشدی ۶۹ درصدی به ۴۹۸ میلیارد ریال رسیده است. سهم بازار سهام از پرتفوی این صندوق چیزی حدود ۵۴ درصد است. 
با توجه به مبنای عملکرد صندوق‌های بازارگردانی و وضعیت خوب بازارسرمایه، انتظار می‌رفت مدیران صندوق سهم بیشتری از پرتفوی خودشان را به بازار سهام اختصاص بدهند، اما این‌گونه نشد. نکته‌ عجیبی که از بررسی دقیق‌تر پرتفوی صندوق حاصل می‌شود آن است که این صندوق ۶۸ درصد از سهم بازار سهام خودش را تنها به گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری» تخصیص داده و به نوعی قید سایر گروه‌های پربازده نظیر محصولات شیمیایی و فلزات اساسی را زده است. البته در نهایت حاصل این استراتژی سرمایه‌گذاری، کسب بازدهی ۶۸ درصدی در سال گذشته شد و این صندوق را در بین ۳۰ صندوق بازارگردانی در جایگاه هشتم قرار داد.
افت ۵۵ درصدی  خالص ارزش دارایی‌ها در سه ماه 
دومین صندوق بازارگردانی این کارگزاری، تازه‌تاسیس است و می‌دانیم که صندوق‌های جوان مسیر دشوارتری برای اثبات خودشان به بازار در پیش دارند؛ چراکه سوالات زیادی درمورد عملکردشان وجود دارد که تاریخچه‌ای برای پاسخ به آن‌ها وجود ندارد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق با افتی ۵۵ درصدی در سه ماه گذشته اکنون در مرز ۲۰۰ میلیارد ریال قرار دارد. در شرایطی که روند این شاخص برای بیشتر صندوق‌ها صعودی و رو به رشد است، این سقوط برای صندوق جای بسی سوال دارد که پاسخ آن را شاید بتوان در ناتوانی صندوق در تحقق سود مناسب پیدا کرد. کسب بازدهی ۲۳ درصدی برای یک صندوق بازارگردانی در شرایطی که کلیت بازارسرمایه با سرعت بالایی رو به بالا در حرکت است، جایی برای دفاع از عملکرد باقی نمی‌گذارد. البته به نظر می‌رسد باتوجه به تازه ‌تاسیسی و ناتوانی در کسب بازدهی مطلوب، این صندوق حالا حالاها چندان به چشم بازار نیاید؛ مگر این‌که در آینده شاهد تغییر و تحولی اساسی در عملکرد آن باشیم. 
مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت کارگزاری بورس بهگزین به شرح زیر است.

  • سجاد یزدانی-کارشناس سامانه رسام 
  • شماره۳۲۶هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۶
کد خبر 409759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =