محدودیت‌های قابل تامل صندوق‌ها

نوسان‌های بازارسهام بیش از پیش لزوم توجه به مقوله سرمایه‌گذاری غیرمستقیم افراد تازه‌وارد را مطرح می‌کند. افراد تازه وارد در بازار سهام در سه دسته قرار می‌گیرند که شامل افرادی است که کاملا تجربه‌ای از بورس نداشته‌اند و اینک برای اولین‌بار وارد بورس شده و تجربه کار اقتصادی دیگری را نیز به جز سپرده بانکی نداشته‌اند.

نوسان‌های بازارسهام بیش از پیش لزوم توجه به مقوله سرمایه‌گذاری غیرمستقیم افراد تازه‌وارد را مطرح می‌کند. افراد تازه وارد در بازار سهام در سه دسته قرار می‌گیرند که شامل افرادی است که کاملا تجربه‌ای از بورس نداشته‌اند و اینک برای اولین‌بار وارد بورس شده و تجربه کار اقتصادی دیگری را نیز به جز سپرده بانکی نداشته‌اند. گروه دوم افرادی که دارای شغل بوده و به دلیل اشتغال به آن شغل وقت کافی برای دنبال کردن بازار ندارند و دسته سوم سرمایه‌گذارانی که در دوره‌های رونق وارد بازارها شده و عموما با سرمایه کلانی در صدد نوسان‌گیری از بازارهای 
متفاوت هستند. 
در این شرایط نحوه انتخاب سهام برای دو دسته اول یک چالش جدی است؛ چراکه گروه سوم عموما با اتکا به آشنایان و ارتباطات در بازار حاضر شده و به گونه‌ای به اطلاعات لازم دسترسی پیدا می‌کنند، اما دو دسته اول به دلیل نداشتن تجربه و یا وقت کافی فرصت سرمایه‌گذاری موفق را عموما پیدا نکرده و با اولین موج نوسان در بازارسرمایه از بازار با زیان خارج شده و عطای بازار را به لقای آتی می‌بخشند. از این رو ایجاد یک بستر امن و کم ریسک برای این دو گروه از اهمیت بالایی برخوردار است که در تمام دنیا این مسئولیت به عهده صندوق‌های سرمایه‌گذاری گذاشته شده است. 
این مسائل در حالی مطرح است که در بازار ایران به مقوله صندوق‌ها و توسعه آنها کم‌تر توجه شده است و از نظر تنوع و همچنین کارایی و اختیارات صندوق‌ها با مشکلات جدی مواجه هستند. در همین حال تفاسیر متفاوت از قوانین به ویژه قانون رفع موانع تولید، باعث ایجاد بن بست در بحث صندوق‌های کارگزاری‌ها بانکی به عنوان بزرگترین نهادهای متولی صندوق داری در بازار شده است، این بن بست در کنار محدودیت‌های زیادی که در قوانین وجود دارد موجب شده است تا صندوق‌ها هنوز ضعیف و کم‌توان باشند. 
نگاهی به نمونه‌های بزرگ و جهانی شرکت‌های مدیریت صندوق‌ها نشان می‌دهد که فاصله ما تا آنها بسیار زیاد است. در حال حاضر شرکت بلک راک به عنوان بزرگترین مدیر صندوق در جهانی مدیریت ۶هزار و ۸۴۰میلیارد دلار را در قالب ۸۰۰صندوق در حال اداره دارد؛ این در حالی است که در ایران محدودیت تملک صندوق‌ها در نزد نهادهای مدیریتی رقم‌های ناچیزی را در مقایسه با میزان نقدینگی کشور و همچنین نمونه‌های جهانی آن به شمار می‌آید. 
در همین حال صندوق‌ها، محدودیت‌هایی در هزینه‌کردهای تبلیغاتی یا پرداخت دستمزد مناسب به مدیران و تحلیلگران و دیگر دست اندرکاران دارند که این خود یک محدودیت جدی است.به طور یقین رفع این موارد می‌تواند نقش موثری در ورود پایدار و کم‌ریسک افراد به بورس و جذب پایدار آنها در بازار داشته باشد.

  • احمد اشتیاقی-مدیرعامل کارگزاری بانک آینده
  • شماره۳۲۶ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۹
کد خبر 409749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =