۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱

رئیس هیأت مدیره تجارت الکترونیک پارسیان کیش تاکید کرد:

نبود راهبرد، آسیب صنعت پرداخت

رقابت بسیار ناسالمی در حوزه شرکت‌هایی که در صنعت پرداخت بوده‌اند به‌خصوصPSP درحال فعالیت، وجود دارد
نبود راهبرد، آسیب صنعت پرداخت

پتانسیل بسیار خوبی در حوزه پرداخت نوین وجود دارد. در حوزه پرداخت‌های کارت پرزنتی مانند پوز، پیشرفت بسیار خوبی داشته و یکی از کشورهای صدر می‌باشیم. همچنین به نسبت ضریب حضور به نسبت جمعیت و در حوزه اپلیکیشن که یکی از بهترین راه‌های پرداخت است، باید در حوزه امنیت کار کنیم.

پتانسیل بسیار خوبی در حوزه پرداخت نوین وجود دارد. در حوزه پرداخت‌های کارت پرزنتی مانند پوز، پیشرفت بسیار خوبی داشته و یکی از کشورهای صدر می‌باشیم. همچنین به نسبت ضریب حضور به نسبت جمعیت و در حوزه اپلیکیشن که یکی از بهترین راه‌های پرداخت است، باید در حوزه امنیت کار کنیم. البته بسیار پیشرفت خوبی داشته ایم و افراد به راحتی خدمات آن را پذیرفته اند. بنابراین صنعت پرداخت بسیار قابل رشد و توسعه است. موارد مذکور بخشی از دیدگاه‌های یکی از مدیران صنعت نوین پرداخت به شمار می‌آید. فرصتی فراهم شد پیرامون برخی مسائل صنعت پرداخت، نظرات عبد العظیم قنبریان، رئیس هیأت مدیره تجارت الکترونیک پارسیان کیش را جویا شویم. 

 فعالیت و اهداف تجارت الکترونیک پارسیان کیش در چه زمینه‌هایی متمرکز است؟
انجام عملیات لجستیک و تدارکات تجارت الکترونیک از اهداف بود. بر این اساس به صورت عمده تأمین پوز و رول کاغذ به این شرکت سپرده شد که تا سال ۹۳ بیشترین فعالیت پارسیان کیش در همین حوزه محدود بود. البته شرکت با دو بیزنس لاین فعالیت خود را انجام می‌داد که در ابتدای سال ۹۵، دو بیزنس لاین دیگر هم تجارت الکترونیک تاپ را به آن شرکت منتقل کرد. یکی از آنها در حوزه شخصی سازی و صدور کارت‌های بانکی بود، البته تمام دستگاه‌ها و تکنولوژی که در «رتاپ» وجود داشت به آنجا منتقل شد.
دیگری هم قرارداد پرستاری، پشتیبانی، پول گذاری و توسعه ATM‌ها بود که این مورد را هم وارد شرکت کردیم. به این دلیل که در تجارت الکترونیک پارسیان، قصد نداشتیم در غیر از حوزه پرداخت در جای دیگری متمرکز شویم و این باعث شد شرکت در گردش مالی و توسعه فعالیت‌ها به رشد خیلی خوبی برسد. 

 روند حضور در بورس چگونه بود و چه اهدافی مدنظر قرار داشت؟
حضور شرکت در خدمات بانکی، حوزه‌های قطعات کامپیوتری و کارهای IT، در چندین مناقصه منجر شد که در سال گذشته، پذیرش در بورس انجام شود. بعد از سهامی عام شدن به شرکتی بورسی تبدیل شدیم. به دنبال این بودیم که استقلال و سهم شرکت را به کمتر از ۲۰درصد برسانیم. قبل از اینکه وارد بورس شویم تجارت الکترونیک را از ۹۹ به ۱۸ درصد رساند ه و با هلدینگ IT که در داخل شرکت بود ۸۰ درصد سهام را منتقل کردیم. از آنجا به بعد هلدینگ به سمت سهامی عام شدن شرکت رفت و کارهای پذیرش بورس مد نظر قرار گرفت. در حال حاضر سیاست هلدینگ است که بتواند استقلال خود را به عنوان یک مشتری بزرگ حفظ کند. در واقع ارتباط آنها اینگونه بود و این قانون که هر فردی مدیر عامل تجارت الکترونیک بود، خود به خود رئیس آنجا نیز بود، برداشته شد.

 فعالیت دوبیزنس لاین، چه منافعی در بر داشت؟
«رتاپ» در حوزه راه حل تجارت الکترونیک پارسیان نفوذ کرده و تاپ‌کیش برای ساپورت حوزه پرداخت و بانک تقویت می‌شود، به طوری که فقط «رتاپ» نباشد. در حال حاضر با شرکت‌های پرداخت دیگر و IT مذاکره انجام می‌دهیم. برای اینکه شرکت از حالتی که مشتری فقط پارسیان است خارج شود. قراردادی هم با یکی از اپراتورها برای تأمین سیم کارت بسته شد و در حال مذاکره است. در واقع شرکت را در مسیر توزیعبیزنس ساپورتینگ توسعه می‌دهیم. اگر شرکت بتواند علاوه بر حوزه ساپورتینگ در حوزه پیور، متد جدید عملیات پرداخت، وارد شود و بتواند بیزنس برای خود داشته باشد برای شرکتی که قدرت مالی دارد، دور از ذهن نیست که بتواند توسعه خوبی یابد. 
بر این اساس با شدت به دنبال توسعه شرکت بوده و پشتیبانی خوبی هم می‌شویم. البته از حیث سهامداران عمده شرکت به خصوص بانک و هلدینگ، این شرکت هر چقدر وارد بیزنس مستقلی از حوزه گروه خود شود، می‌تواندبیزنس را توسعه دهد.

 با توجه به تعدد شرکت‌ها، رقابت در این صنعت بسیار زیاد است.برای اینکه بتوانید سهم خود را حفظ یا بیشتر کنید چه راهکارهایی برای شرکت در نظر دارید؟
در حوزه رقابت (دراین سه الی چهار سالی که در «رتاپ» بوده‌ام) متوجه شده‌ام که یک رقابت بسیار ناسالمی در حوزه شرکت‌هایی که در صنعت پرداخت بوده اند به خصوصPSPدر حال فعالیت وجود دارد.به دلیل این رقابت، استانداردهای حرفه‌ای را زیر پا می‌گذاریم و در صنعت پرداخت هم کارشناسان که صاحب نظر هستند اندیشه خود را عرضه می‌کنند. البته مدیران همیشه به دنبال این بوده اند که چگونه این رقابت ناسالم از بین آنها برداشته شود. ولی در یک موقعیت انجام شده قرار داشته که چگونه باید از آن خارج شوند به این دلیل در حوزه رقابت باید حرفه‌ای عمل شود. عرب زبان‌ها یک مثال دارند که «گربه طماع دوست دارد همه خانواده‌اش کور شوند» به این دلیل که همه غذا برای او باشد، البته شاید در کوتاه مدت به نفع او باشد اما در بلند مدت و از دست دادن حمایت خانواده، حتما به ضرر او خواهد بود.  بنابر این، در حوزه رقابت باید بسیار حرفه‌ای و اخلاق مدارانه عمل کرد و در «تاپ کیش» هم این را سرلوحه قرار داده ایم که شرکت با مناقصه‌ها، در رفتار با شرکا تلاش کند که رقابت خیلی پررنگ نشود تا اصول حرفه‌ای را زیر پا بگذاریم. این کار باعث می‌شود جلب توجه مشتری‌ها هم بهتر شود و بیشتر متوجه صداقت ما شوند. 

آینده شرکت را چطور می‌بینید؟
آینده شرکت را خوب می‌بینم.‌این شرکت با ظرفیتی که دارد می‌تواند جایگاه خوبی جذب کند و شرکت‌هایی که دراین حوزه هستند را به همکاری بطلبد به دلیل‌اینکه‌این شرکت ظرفیت بسیار خوبی دارد.

 در حوزه ATM چه سهمی از بازار دارید؟
ما پوز وکاغذ را تأمین و درتوزیع آن کار می‌کنیم. البته در حوزه خدمات ATM هم فعال هستیم. تعمیرات، پول گذاری و قراردادهایی که تا هم اکنون در حوزه ATM وجود داشته را بانک تأمین می‌کرد. ما بازاریابی آن را انجام می‌دادیم، نصب، پول گذاری تأمین تمام تجهیزات، ناوگان و ماشین پول گذار را ما انجام می‌دهیم.

 در تک تک آنها سهام گذار چگونه است؟
در حال حاضر یک میلیون و صد هزار پوزی که تجارت الکترونیک پارسیان دارد، ۹۵درصد آن رااین شرکت برای «رتاپ» تأمین کرده واین فروخته می‌شود.

 شرکت «تاپ کیش» دستگاه پوزی به نام خود در بازار دارد؟
خیر. چنین برنامه‌ای هم ندارد برای‌اینکه مجوز ندارد. پوزها باید از طریق شبکه شاپرک وصل شود و فقط ما تأمین‌کننده هستیم. در کشور فقط یازده شرکت مجوز PSPرا دارد و می‌تواند داشته باشند.حتی شرکت‌هایی که پرداخت دارند نیز از طریق سوئیچی که یکی از PSPها در اختیارشان قرار می‌دهند می‌توانند به شبکه پرداخت وصل شوند و عملا مقدور نیست. البته به راحتی می‌توان از طریق PSP‌ها وصل شد.

 هزینه خرید هر دستگاه پوز چقدر است؟
«تاپ کیش» از همان اوایل که استیبل شد، یعنی «رتاپ» به موقعیتی رسید که با یک برند پوز آشنا شد و آن شرکت «بایتل» کره جنوبی بود و عملا تاپ کینگ، نمایندگی انحصاری‌این شرکت شد. سال‌ها تنها خرید آنها از «بایتل» بود ولی در سال گذشته که تحریم‌ها اتفاق افتاد و بایتل همکاری نکرد، ما با یک برند چینی نیز مذاکره کردیم و نمایندگی برند نیولند چین را هم تاپ کینگ گرفت، که یکی از بزرگترین تولید کننده‌های دستگاه پوز در دنیا است. از سال گذشته پوزهای «رتاپ» را ترکیبی تأمین می‌کنیم. در حال حاضرشرکت «تاپ کیش» برای هر دو بازاریابی می‌کند. از برندهای پوز، قیمت‌های نیولند مقرون به صرفه تر هم مصرف آن برای «رتاپ» هم برای خود شرکت است. البته «بایتل» یک شرکت کره‌ای است که قابلیت‌های بهتری در حوزه کیفیت دارد. 

 هزینه تأمین هر پوز چقدر است؟
به آپشن‌هایی که روی آن قرار می‌دهند بستگی دارد، خالص یک پوزی را که می‌بینیم یک ویس دارد و اگر کانتیر تاپ سیم کارت هم روی آن قرار می‌دهیم یا مودمی اضافه بر مودم معقول خود قرار دهیم، متفاوت است، ولی به طور متوسط حدوداً بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ دلار هزینه آن بوده و خرید آن با ارز آزاد است. 

 اختلافی که با تأمین اجتماعی و بانک پارسیان وجود داشت آیا ذخیره لازم برای آن گرفته شد؟ 
خیر، به دلیل‌اینکه فکر می‌کنیم کار ما درست است و لازم به ذخیره گرفتن نداریم، بنابراین‌این مسئله را حل می‌کنیم.

 در مالیات بر ارزش افزوده نیز ذخیره گرفته نشده است؟
بر اساس آنچه که مجمع تکلیف کرد، مسائل در حال انجام است. مشکل خاصی دراین مورد برای «تاپ کیش» وجود ندارد. اعتقاداین است که مستندات ما آنچنان قوی است که آسیبی وارد نکند.

 روند فروش صندو ق‌های فروشگاهی به چه صورت است؟
در سال‌هایی که ارتباط ما با کره خوب بود ما با دو برند خوب کره‌ای مذاکره کردیم که قرار شد صندوق‌های آنها را وارد کشور و توزیع کنیم. از آنجا که تجارت الکترونیک یکی ازمشتریان عمده ما بود به دو جریان منفی برخورد کردیم. یکی جریان ارز که وقتی از ۳میلیون تومان صحبت می‌کردیم به بالای ۱۰ میلیون تومان رسید و دوم‌اینکه بحثی که سر استفاده از صندوق بود، بحثی که اصناف داشتند، تاکیدی که قانون مجلس داشت واینکه اجبار شود. بنابراین شور و اشتیاق اصناف و مغازه‌داران کمتر شد واین دو عامل باعث شد صندوق فروشگاهی آنطور جذاب نشود. 
 البته در حوزه کارت بانکی و سیم کارت، یک بیزنس لاینی وجود دارد. در شرکت «تاپ کیش» که عملاً تأمین جسم و شخصی سازی کارت‌های بانکی را برعهده دارد تجهیزاتی آماده کرده‌ایم که در سیم کارت‌ها هم نوشته می‌شود،‌این بیزنس لاین عملاً در حال فعالیت است و با بانک پارسیان و تجارت الکترونیک قراردادهایی بسته شده است.‌این بیزنس کارتی که به صورت محدود در حال فعالیت است، عمدتاً در تمام کارت‌های هدیه و پرینپر بانک پارسیان وجود دارد از طریق «تاپ کیش» انجام می‌شود.

 چشم انداز صنعت توسعه الکترونیک در حوزه پرداخت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
صنعت پرداخت به عنوان یک صنعت مادر در حوزه اقتصاد فعالیت دارد. مخصوصاً در حوزه پولی و بانکی و در بسیاری از کشورها، در عملیات تبادل پولی، بانک‌ها کنار هستند. حتی خرید و توسعه ATM، با طراحی که انجام دادند شرکت باید ATM خرید و نصب کند و با بانک‌ها قرارداد ببندد و هیچ بانکی قرار نیست خودش کارت صادر کند. در کشور ما پتانسیل بسیار خوبی در حوزه پرداخت نوین وجود دارد. در حوزه پرداخت‌های کارت پرزنتی مانند پوز، پیشرفت بسیار خوبی داشته و یکی از کشورهای صدر هستیم. همچنین به نسبت ضریب حضور به نسبت جمعیت و در حوزه اپلیکیشن که یکی از بهترین راه‌های پرداخت است، باید در حوزه امنیت کار کنیم. البته بسیار پیشرفت خوبی داشته‌ایم و افراد به راحتی خدمات آن را پذیرفته‌اند. بنابراین صنعت پرداخت بسیار صنعت قابل رشد و توسعه‌ای است. آسیب جدی که‌این صنعت را تهدید می‌کند،‌اینکه در حوزه بیزنس نظام مند نیستیم و باید مواظب باشیم. رگولاتور ما باید بسیار فعال تر وارد عرصه قانون گذاری و نظارت دراین حوزه شود. در حال حاضر ما استارت خوبی داریم که دراین جریان وارد شده اند و باید در حوزه مارکت به آنها اجازه داده شود و قانون از آنها پشتیبانی و حمایت کند.

 در حوزه استارت‌آپینگ، چه فعالیتی دارید؟
در تجارت الکترونیک پارسیان وارد شده‌ایم.البته در «تاپ کیش» هم به عنوان ویترین ورود نکرده‌ایم اما در تجارت الکترونیک پارسیان هر شرکتی را که در حوزه استارت‌آپ ریسک کمتری دارد،آنجا بخشی سهام به «تاپ کیش» داده‌ایم.‌این که «تاپ کیش» مستقیما مقابل استارت‌آپ بنشیند، مذاکره کند و بخواهد ریسک بپذیرد و سرمایه گذاری کند نداشته‌ایم. ولی در «رتاپ» حدود یازده استارت‌آپ را وارد کرده‌ایم که در حال حاضر شرکت شده اند. بسیاری از آنها شرکت‌های بالغی شده اند و به نقطه سر به سر رسیده اند و در حال فعالیت هستند.

 با شرکت‌ایران ارقام برخورد کردیم که می‌خواست دستگاه ATM تولید کند، آیا اتفاق انجام شدنی است و چقدر ازاین تکنولوژی و دانش وجود دارد؟
 شرکت‌ایران ارقام در حوزهATM سال‌هاست فعالیت می‌کند واین دانش رسوب کرده است. تحقق‌این کار بعید نیست و لازمه‌این کار پشتیبانی نیاز دارد که حمایت شود واینکه چه مصرف کننده‌هایی ازاین ATM استفاده کنند. باید آستانه تحمل و پشتیبانی را بالا ببریم واینکه حمایت شود.

 خدماتی که در «تاپ کیش» انجام داده‌اید نمی‌توان در «رتاپ» انجام داد؟
در سال ۸۳، تصمیم گرفته شده که تعداد قابل توجهی از دیبایس‌ها وارد شود تا بتوانند برندی نیزایجاد کنند. به خصوص در کشور کره که مذاکره کرده بودند مبنی براینکه با خریدی که انجام می‌دهیم می‌توانیم نمایندگی انحصار دریافت کنیم. 

 سهم بازار از سهم درآمدی چقدر خارج از مجموعه پارسیان است؟
نزدیک به ۹درصد است. در هر خرید و سفارشی که انجام می‌دهیم در جهت الکترونیک داریم بخشی را بیشتر که جداگانه است در «تاپ کیش» بازاریابی انجام دهیم.

 دستگاه پوز اجاره‌ای و فروشی چگونه است؟
این کارها بیشتر جنبه کلاهبرداری دارد، به‌این دلیل که پوزی که قرار است به سوئیچ یک PSP وصل شود حتما باید نرم افزاری داشته باشد که سوئیچ آن PSP بتواند با آن نرم افزار حرف بزند. باید کلیداین پوز در نرم افزار PSPتعریف شود واین کار سخت و بدی بوده و قابل دفاع نیست.

 روند و نحوه خرید چگونه است؟ 
خریدهایی که برای تجارت در قرار دادهای امسال وجود دارد. قرار دادهای تجارت الکترونیک در واقع کاستیلاس با ما عمل می‌کند. در حوزه کاغذ و حوزه پوز، که قبلا به‌این شکل نبوده است. مدیر عامل جدید «رتاپ» علاقه‌مند به کاستیلاس عمل کردن است. قراردادهایی که امسال با «رتاپ» بسته شده، قراردادهای کاستیلاس است، هم درکاغذ و هم در حوزه پوز. بنابراین به‌این شرط که نقدینگی را در «رتاپ» تأمین کنند. قبلاً خود «تاپ کیش» با یک پیش پرداخت که تهیه می‌کرد،کامل تحویل می‌داد از وندورش و سپس صورتحساب می‌کرد و بعد مبلغ آن داده می‌شد.

 اینکه در کیش ثبت شده‌اید، مزیتی داشت؟ 
در ابتدا بله، ولی در حاضر حاضر ما استفاده خاصی از بودن در کیش نداریم. عملیاتی که در دفتر تهران انجام می‌دهیم برای سازمان امور مالیاتی مشخص است و نمی‌توانیم پنهان کنیم به خصوص شرکتی که در بورس رفته کاملا شفاف است و اتفاق خاصی برای آن نمی‌افتد.

  • سیمین سعیدی-خبرنگار
  • شماره۳۲۶هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۹
کد خبر 409748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =