تصویب افزایش سرمایه 2 هزار میلیارد ریالی مادیران  

افزایش سرمایه شرکت مادیران از مبلغ 1200میلیارد ریال فعلی به 3 هزار و 200 میلیارد ریال انجام خواهد شد. مبلغ افزایش سرمایه معادل 2 هزار میلیارد ریال است که منبع تامین آن به تفکیک یک هزار میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهام و آورده نقدی و یک هزار میلیارد ریال هم از محل سود انباشته خواهد بود.

به گزارش صدای بورس مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 1398 با حضور  82.3 درصد سهامداران، نایب رئیس هیات مدیره شرکت،‌ نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار تهران و سایر اعضای هیات رئیسه مجمع برگزار شد.

افزایش سرمایه شرکت مادیران از مبلغ 1200میلیارد ریال فعلی به مبلغ 3 هزار و 200 میلیارد ریال انجام خواهد شد. طبق گزارش حسابرس و بازرس قانونی حاضر در  این مجمع، افزایش سرمایه با هدف توجیه افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران و سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی و راه‌اندازی خطوط تولیدی ماشین لباسشویی و یخچال انجام خواهد شد.

نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار در این مجمع اعلام کرد: «در حال حاضر تعداد سهام قابل انتشار این شرکت 2 میلیارد سهم و ارزش اسمی هر سهم یک هزار ریال است. مبلغ افزایش سرمایه 2 هزار میلیارد ریال است که منبع تامین آن به تفکیک یک هزار میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهام و آورده نقدی و یک هزار میلیارد ریال هم از محل سود انباشته تامین شده است.»

بابک ثقفی نایب رئیس هیات مدیره شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران و ناظر مجمع هم در این نشست اعلام کرد: «این مجمع دومین مجمعی است که امسال برگزار می‌شود. مادیران سال قبل به بورس وارد شد. جمع حاضر در این مجمع نماینده 20 هزار سهامدار این شرکت هستند. سال گذشته با عرضه اولیه مادیران بیش از 300 هزار نفر سهام این شرکت را خریداری کردند.»

ثقفی علت برگزاری مجمع را افزایش سرمایه، اعلام وضعیت پروژه لوازم خانگی و اعلام گزارشی از وضعیت شرکت دانست و گفت: «افزایش سرمایه اصلی‌ترین دلیل برگزاری این مجمع است. برای راه‌اندازی پروژه تولید لوازم خانگی مادیران نیاز به سرمایه‌ای حدود 180 میلیارد تومان بوده‌ است که 84 میلیارد تومان از این میزان از محل عرضه اولیه تامین شده و مابقی هم از سودآوری سال قبل و شش ماهه نخست امسال حاصل شده است. اگر این کارخانه از طریق وام ساخته می‌شد، به علت بهره‌ای که باید در قبال این وام پرداخت می‌شد قدرت رقابتی خود را به شدت از دست می‌دادیم به همین دلیل یکی از شرط‌های مهم برای ادامه پروژه تولید لوازم خانگی، عرضه سهام شرکت در بورس بود. عرضه در بورس باعث شد مبلغی که از این طریق در اختیار سهامداران عمده شرکت قرار می‌گرفت، مجددا به شرکت عودت داده شود و با این اتفاق توانستیم پروژه مدنظر را  پیش ببریم. از زمان شروع پروژه ظرف دو سال این پروژه به پایان خواهد رسید که پیش‌بینی می‌شود در بهار سال آینده بتوان کارخانه جدید را به صورت 100درصدی به بهره‌برداری کامل رساند.»

او در ادامه گفت: «دلیل دیگری که شرکت را به افزایش سرمایه ترغیب کرد، سه برابر شدن  نرخ ارز نسبت به سال گذشته است. موضوع دیگر هم افزایش تعداد فروش تلویزیون است که کالای اول شرکت مادیران محسوب می‌شود. این میزان فروش باعث شد در عین سودآوری، به منابع مالی بیشتری برای تولید نیاز پیدا کنیم. در شش ماهه نخست امسال 65 درصد نسبت به سال گذشته افزایش فروش تلویزیون داشته‌ایم. سال قبل 90 هزار عدد از این کالا فروختیم و امسال در شش ماهه نخست 150هزار عدد از این کالا به فروش رسیده است که در نتیجه برای تامین این حجم تولید، به منابع مالی بیشتری نیاز داشته‌ایم.»

ثقفی اضافه کرد: «پیش‎بینی‌ها نشان می‌داد اگر بدون افزایش سرمایه وارد سال 98 می‌شدیم، میزان سودی که به دست می‌آوردیم 200 میلیارد تومان بود در صورتی که افزایش سرمایه، ما را به رقم 270 میلیارد تومان سود می‌رساند که طبیعتا افزایش سرمایه را لازم دیدیم. در گزارش شش ماهه که اواخر شهریور ماه امسال ارائه شد، مشخص شد میزان سود شش ماهه به 170 میلیارد تومان رسیده است. تمامی این مسائل نشان می‌دهد تصمیم افزایش سرمایه کاملا منطقی و درست اتخاذ شده است.»

او در ارتباط با پروژه تولید لوازم خانگی گفت: «این پروژه با تولید ماشین لباسشویی آغاز به کار کرده است. فاز SKD تولید یخچال هم تا ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و فاز نهایی تولید یخچال تا کمتر از دو سال آینده تکمیل خواهد شد.»

مدیرعامل مادیران توضیح داد: «برندهای خارجی 55 درصد بازار را در دست دارند و ما 25 درصد سهم بازار را در اختیار گرفته‌ایم. مادیران توانسته است با قیمت‌های جذاب‌تر نسبت به برندهای خارجی، کیفیت بالای محصولات، ارائه خدمات پس از فروش و توسعه کانال فروش با حضور 1400 نمایندگی فروش در کشور جایگاه خود را در بازار حفظ کند. لازم است یکی از معضلات مهم این صنعت که قاچاق است، توسط دولت کنترل شود.»

در ادامه نشست، ترازنامه مالی این شرکت ارائه شد که نشان می‌داد از ابتدای سال 98، 430 میلیارد تومان موجودی کالا و سفارشات وجود داشته است و تا پایان شش ماهه اول سال 98 این میزان به 670 میلیارد تومان رسیده است.

در پایان این جلسه، هیات مدیره جدید شرکت با عضویت امیرمسعود امیری، بابک ثقفی، فرخ نسیری امیری، شرکت موتور و توربین اورانوس صنعت و شرکت تجهیزات کامپیوتری ایران اعضای اصلی و همچنین شرکت سیمرغ آشیان آریا به عنوان عضو علی‌البدل انتخاب شدند.

کد خبر 409715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =