دل‌نگرانی‌هایی  وجود دارد

عمده‌ترین دلایل رشد بازار از ابتدای سال را می‌توان در عواملی همچون  نرخ دلار نیمایی، گزارشات نسبتا خوب فروش محصولات صادراتی، معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی‌ها، مباحث مربوط به نرخ تسعیر ارز در بانک‌ها  و عدم جذابیت سایر بازارها نسبت به بازارسرمایه دانست.

عمده‌ترین دلایل رشد بازار از ابتدای سال را می‌توان در عواملی همچون  نرخ دلار نیمایی، گزارشات نسبتا خوب فروش محصولات صادراتی، معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی‌ها، مباحث مربوط به نرخ تسعیر ارز در بانک‌ها  و عدم جذابیت سایر بازارها نسبت به بازارسرمایه دانست. همه این موارد سبب رشد شاخص بازار شد تا به گونه‌ای عقب افتادگی بازارسهام نسبت به سایر بازارها در سال گذشته جبران شود. 
در حال حاضر دل‌نگرانی‌هایی در میان برخی از فعالان بازار در مورد ادامه رشد بازار وجود دارد. این موضوع باتوجه به افزایش تنش‌های سیاسی از یک طرف و افت دلار در بازار آزاد از طرف دیگر سبب تشدید نگرانی‌ها شده، ولی با در نظر گرفتن همه ریسک‌های سیاسی و نرخ‌های فعلی دلار همچنان بازار سهام پتانسیل رشد خواهد داشت، اما شاید شدت رشد آن مانند ۵ ماهه ابتدای سال نباشد. یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند در ادامه رشد بازار اثرگذار باشد، میزان فروش در بورس کالا و فروش صادراتی شرکت‌هاست. در مورد نرخ دلار هم شاید بتوان گفت با توجه به وضعیت سیاسی و اقتصادی در ادامه سال به شرط ثبات سایر شرایط کاهش بیشتر متصور نیست و تا حدودی دل‌نگرانی از افت شدید بازار با توجه به افت دلار پیش‌بینی نمی‌شود. همچنین بازار دل‌نگران تحریم‌هاست و خواهد بود، اما قیمت‌های جذاب و پایین‌تر از ارزش ذاتی تحلیلی سهام بازار را در چند ماه گذشته جذاب کرده و همچنان هم در برخی از گروه‌ها جذاب به نظر می‌رسد، ولی از اینجا به بعد  باید با تمرکز و دقت بیشتری گزارشات ماهانه شرکت‌ها و فروش محصولات رصد شود.

  • امیر وفایی-نایب رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان الگوریتم
  • شماره۳۲۴ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۵
کد خبر 409590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =