درصد سهام شناور افزایش پیدا کند

عرضه اولیه‌ها حکم خون تازه در بدنه بازارسرمایه را دارند و اگر این خون تازه از کیفیت لازم برخوردار نباشد، نمی‌تواند به افزایش توان بازار کمک کند. البته در تمام دنیا این عرضه‌های اولیه هستند که عموم مردم را به بازار امیدوار کرده و موجب افزایش استقبال از این بازار می‌شود.

«عرضه اولیه»، کلید واژه جذابی که بازار سرمایه را این روزها بدجور سر زبان‌ها انداخته و صف‌های طولانی اخذ کد سهامداری را در کارگزاری‌ها ایجاد کرده است. جدا از فرض این مسئله که عرضه‌های اولیه در بازار به عمق دهی بازار سرمایه کمک کرده و در عین حال توسعه اقتصاد کشور رابه دنبال دارد، به نوعی تحقق شعار سهیم کردن مردم در روند توسعه‌ای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است. با این حال، فرآیند مذکور سرعتی مطلوب در بازار ندارد و میانگین فاصله هر عرضه به حدود یک تا 3 ماه هم می‌رسد. پرسش قابل تامل در این میان اینکه زمان مناسب برای عرضه‌های اولیه چه زمانی است و اساسا باید برای این مهم زمانی متصور بود؟

سید ابراهیم عنایت، مدیرعامل سرمایه‌گذاری سپه، زمان مناسب برای پذیرش و عرضه شرکت‌ها در بازارسرمایه را زمان رونق بازار دانست و گفت: عرضه اولیه‌ها در تمام دنیا باید با موفقیت همراه باشند در غیر این صورت بر بازار اثر منفی می‌گذارند. عرضه اولیه‌ها حکم خون تازه در بدنه بازارسرمایه را دارند و اگر این خون تازه از کیفیت لازم برخوردار نباشد، نمی‌تواند به افزایش توان بازار کمک کند. البته در تمام دنیا این عرضه‌های اولیه هستند که عموم مردم را به بازار امیدوار کرده و موجب افزایش استقبال از این بازار می‌شود. همچنین در برخی کشورها، عرضه اولیه‌های خوب باعث می‌شود که درصد سرمایه‌گذاران حقیقی نسبت به حقوقی بیشتر شود. 
مدیرعامل سرمایه‌گذاری سپه، با اشاره به اینکه در ایران به دلیل استقبال زیاد عموم مردم از عرضه اولیه‌ها و تعداد کم سهام قابل عرضه، عموما مقدار کمی سهم به سرمایه‌گذاران تخصیص داده می شود، افزود: اگر برای این موضوع راه حلی پیدا نشود در بلند مدت ممکن است عرضه‌های اولیه زیر سوال برود. این پیشکسوت فعال در بازارسرمایه ادامه داد: برای حل این مشکل می توان با افزایش درصد عرضه‌ها نسبت به درصد سهام شناور موضوع را حل کرد.بر این اساس، با افزایش میزان سهام شناور از 10 به 20 درصد و تخصیص تعداد سهام بیشتر، علاقه سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار سرمایه افزایش پیدا می‌کند و این موضوع به رونق و عمق بخشی بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

  • زهره فدوی-خبرنگار
  • شماره324 هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه5
کد خبر 409571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =