تولید ۱۸۵هزار تن سولفات سدیم در سال جاری/ صادرات ۳۰ هزار تنی به ۵ کشور

​مدیرعامل شرکت املاح معدنی ایران گفت: در سال جاری این شرکت ۱۸۵ هزار تن سولفات سدیم تولید کرد که چهار پنجم کل نیاز کشور به این ماده معدنی را تامین کرده است.

به گزارش «صدای بورس» به نقل از ایرنا، علی رستمی روز یکشنبه در جمع اصحاب رسانه افزود: کشور سالانه 250 هزار تن سولفات سدیم نیاز دارد که تنها 190 هزار تن آن در داخل تولید می‌شود.

وی بیان کرد: 185 هزار تن از مجموع تولیدات داخل این ماده معدنی در شرکت املاح معدنی ایران صورت می گیرد و بقیه نیاز 60 هزار تنی کشور نیز از طریق واردات تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت املاح معدنی ایران ادامه داد: این شرکت سابقه فعالیت 33 ساله دارد و بیشتر سهام آن مربوط به سازمان تامین اجتماعی است.

رستمی اظهار داشت: این شرکت در سال جاری با وجود مشکلات ارزی و تحریم‌ها و تامین نیاز و حمایت از صنایع پایین‌دستی خود، به تمام شاخص‌های مالی هدف گذاری شده دست یافته و ارزش افزوده خوبی برای سهامداران حاصل کرده است.

وی گفت: ارزش سهام این شرکت امسال بیش از 200 درصد رشد داشته به طوری که از 9 هزار ریال در ابتدای سال به 28 هزار ریال در شرایط کنونی افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت املاح معدنی ایران اضافه کرد: 30 هزار تن صادرات از 2 مجتمع اراک و سمنان شرکت املاح ایران در سال جاری انجام شده که 28 هزار تن آن نمک بوده و از سمنان به مقاصد صادراتی عراق، امارات، ترکمنستان، آذربایجان و روسیه فرستاده شده است.

رستمی عنوان کرد: وسعت تالاب میقان اراک 120 هزار هکتار است که طبق قانون 800 هکتار آن به شرکت اختصاص یافته است که باید در مدت 40 سال برداشت سولفات سدیم در آن انجام شود و تاکنون در 200 هکتار برداشت انجام شده است.

وی تاکید کرد: فعالیت شرکت دغدغه‌ها و نگرانی هایی را در خصوص مسایل زیست محیطی ایجاد کرده اما شرکت همه تلاش خود را برای حفاظت از منابع زیستی و عمل به تعهدات زیست محیطی به کار گرفته است و از هیچ کوششی دریغ نمی کند.

مدیرعامل شرکت املاح معدنی ایران افزود: این شرکت در راستای تعهدات زیست محیطی خود تاکنون بیش از 160 هکتار بوته کاری در منطقه تالاب میقان اراک انجام داده و در 2 سال گذشته نسبت به انتقال باطله‌ها به محل برداشت گام های بلندی برداشته است و تاکنون یک و نیم میلیون تن از این باطله ها به محل های برداشت برگردانده شده است.

رستمی تصریح کرد: بحث انتقال باطله‌ها از طریق پمپ و لوله در دستور کار است که در این خصوص روند نصب تجهیزات و پمپ در حال انجام است و پیش بینی شده این طرح تا اوایل خردادماه به بهره‌برداری رسد.

وی اظهار داشت: توجه به محیط زیست از اولویت های کاری این شرکت در سال جدید است.

مدیرعامل شرکت املاح معدنی ایران ادامه داد: این شرکت در لیست صنایع آلاینده نیست و بر اثر فعالیت بخش های مختلف آن تنها بخار آب به محیط وارد می شود و مجموعه فرآیندها در هر ماه از سوی محیط زیست پایش و بررسی می شود.

رستمی عنوان کرد: توسعه گردشگری در منطقه تالاب میقان اراک از دیگر برنامه های در دستور کار این شرکت است که باید در این راستا کارگروهی تشکیل تا طرح جامع گردشگری میقان تهیه شود.

وی عنوان کرد: تالاب میقان اراک ظرفیت جذب گردشگران زیادی دارد و اما باید روند کار برای اجرای برنامه های توسعه گردشگری منطقه تسهیل شود.

مدیرعامل شرکت املاح معدنی ایران اضافه کرد: توسعه خانه‌های بومگردی در روستاهای اطراف تالاب میقان دنبال می شود و در این خصوص با شماری از شرکت های فعال در زمینه گردشگری رایزنی های صورت گرفته است.

وی در خصوص خبر منتشر شده مبنی بر خسارت 180 میلیارد ریالی شرکت املاح معدنی به تالاب میقان اراک نیز گفت: این موضوع از سوی یکی از فعالان زیست‌محیطی که مسئولیتی در حوزه اجرایی ندارد مطرح شده و این نقد بدون مستندات لازم درست نیست.

مدیرعامل شرکت املاح معدنی ایران یادآور شد: میزان خسارت از سوی مراجع و منابع رسمی اعلام نشده و این رقم مورد تایید نیست.

این گزارش می افزاید؛ شرکت املاح معدنی ایران از سال 1363 تاسیس شده که واحد گرمسار این شرکت در سال 73 و مرحله نخست واحد اراک آن در سال 1379 و مرحله دوم آن در سال 1384 به بهره برداری رسیده است.  طرح توسعه، پروژه سولفات پتاسیم، کلرو کلسیم و اسید سولفوریک در شهرستان گرمسار به ظرفیت 40 هزار تن آغاز شده که از پیشرفت مناسبی برخوردار است و در کاهش واردات کشور در رابطه با این محصولات بسیار مورد نیاز است.

سولفات پتاسیم مصارف کشاورزی دارد و دولت سالانه حدود 200 هزار تن از محصول فوق را وارد می کند و به صورت یارانه ای در اختیار کشاورزان در سراسر کشور قرار می دهد.

کد خبر 405123

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =