اعتبار نمی‌دهیم؛ کارمزد می‌گیریم

اگر سهام بازار پایه به عنوان وجه تضمین پذیرفته شود قطعا ریسک مشتری و کارگزار افزایش می‌یابد.

طبق بررسی‌های انجام شده در خصوص عدم قبول سهام بازار پایه به عنوان وجه تضمین خرید اعتباری اوراق بهادار، موضوع قابل تامل این است که با توجه به محدودیت اعمال شده در این بخش، چرا سازمان بورس حال که سهام بازار پایه را به عنوان وجه تضمین خرید اعتباری مورد قبول نمیداند، اما منافع خود از جمله اخذ کارمزد حاصل از معاملات را از سهامداران دریافت می‌کند؟ پرسش  دیگر  که ذهن را معطوف به خود می‌کند این است که اگر سهام بازار پایه برای دریافت اعتبار خرید سهام بی ارزش است، چرا چنین بازاری راه اندازی شده است؟ گویی در این بازار بی سر و ته، تنها سهامدار است که بار این همه خطر را به جان می‌خرد و در پایان هیچ خیری جز افت و خیز سهام این بازار پرنوسان نصیبش نمی شود. برای شفاف سازی ابعاد  این موضوع ،در گفتگویی نظرات محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورسهای سازمان بورس را جویا شدیم .

  به چه دلیل سهام بازار پایه به عنوان وجه تضمین خرید اعتباری سهام مورد قبول کارگزاری‌ها نیست؟
اگر سهام بازار پایه به عنوان وجه تضمین پذیرفته شود قطعا ریسک مشتری و کارگزار افزایش می‌یابد.

  با توجه به این که سهام بازار پایه پر ریسک است، به نظر می‌رسد تصویب این دستورالعمل همه ریسک را به دوش سرمایه‌گذار گذاشته  و سرمایه‌گذار نمی تواند بابت داشتن این سهام از تسهیلات اعتبار خرید سهام منتفع شود؟ نظر شما چیست؟
مدیریت ریسک یعنی شرایط را به گونه ای تدوین کنیم که سرمایه‌گذار در ریسک نرود. وقتی دامنه نوسان در بازار پایه وجود ندارد قاعدتا خریداعتباری با وجه تضمین سهام بازار پایه ریسک افزایش می‌یابد زیرا اهرم افزایش می‌یابد. بنابراین سازمان بورس با این دستورالعمل قصد دارد ریسک سرمایه‌گذار را کاهش دهد.

  اگر سازمان بورس قصد دارد ریسک سرمایه‌گذار را کاهش دهد و این بازار را پر ریسک و پشتوانه اعتبار نمی داند چرا برای اخذ کارمزد خود محدودیت قائل نشده و همانند سایر بازارها کارمزد خود را  از معاملات بازار پایه دریافت می‌کند؟
کارمزد سازمان ارتباطی به ریسک سرمایه‌گذار ندارد. سرمایه‌گذار مانند سایر بازارها کارمزد پرداخت می‌کند و نه بیش تر.  این بازار با نظارت‌های جداگانه شکل گرفته است. کارمزد سازمان کارمزد نظارت بر بازار است. این که فرابورس کار خود را در این بازار به درستی انجام دهد چرا که این بازار نیاز به نظارت بیشتری دارد. اتفاقا به صورت منطقی به دلیل ریسک بالای این بازار باید کارمزد بیشتری دریافت شود.  همچنین وجود سایت جداگانه و زیرساخت‌های معاملات مجزا همگی دلیل موجهی برای بیشتر بودن کارمزد معاملات در این بازار است.

  در مجموع نفع سهامدار از داشتن سهام بازار پایه چیست؟
سهامدار در بازار پایه نباید به فکر کپیتال گین (افزایش سرمایه)  باشد. بکه باید بررسی کند که کدام شرکت‌ها سودآور هستند.

 سازمان بورس در نظر ندارد برای وجه تضمین قرار دادن سهام بازار پایه انعطاف بیشتری به خرج دهد؟
اصلا. به طور کلی Margin Trade در بازارهای پر ریسک باید با احتیاط بیشتری انجام شود.

کد خبر 407599

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =